Gå direkt till textinnehållet
Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert.
Ulrika Hyllert, ordförande Journalistförbundet.
Foto: Tor Johnsson

Medieföretagen vill ta bort ”gubbveckan” och SKL-dagarna – ”Vi står långt ifrån varandra”

avtalsrörelsen 2025 Flera fackförbund driver frågan om arbetstidsförkortning i årets avtalsrörelse. Men arbetsgivarparten vill ha en arbetstidsförlängning. ”Där är det kärvt”, konstaterar Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert.

Industrifackens och industriarbetsgivarnas förhandling om märket, som med stor sannolikhet kommer att sätta löneökningarna även på medieområdet, pågår fortfarande. Industrifacken har krävt 4,2 procent i löneökningar 2025, i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarna inom industrin har sagt ja till ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på tre år. Facken inom industrin förkastade budet med vändande post i fredags.

Många av kollektivavtalen, som omfattar 2,3 miljoner anställda, löper ut på måndag den 31 mars.

Förhandlingarna mellan Journalistförbundet och Medieföretagen, som ingår i arbetsgivarorganisationen Almega, inleddes förra veckan om dagspress- och public service-avtalen och för förbundet är högsta prioritet att få till en arbetstidsförkortning.

Annons Annons

– Det är ett starkt motstånd från Almega vad gäller arbetstidsförkortning. Där är det kärvt, säger Ulrika Hyllert, ordförande i Journalistförbundet.

Hur viktig är frågan om arbetstidsförkortning för Journalistförbundet?

– Det är en stor och viktig framtidsfråga. De som är unga idag ska orka arbeta hela livet utan att bli sjuka och behöver bättre återhämtning. Vår motpart vill att dessa frågor ska regleras individuellt i stället för i kollektiv. Vi menar att alla ska ha rätt till arbetstidsförkortning.

Journalistförbundet och Medieföretagen har utbytt krav. Medan Journalistförbundet alltså kräver en arbetstidsförkortning kräver Medieföretagen en arbetstidsförlängning, bland annat genom att man vill ta bort arbetstidsförkortning på public service avtalsområde för de medarbetare som arbetar de allra mest obekväma arbetstiderna. På avtalsområdet för dagspress vill Medieföretagen ta bort de tre särskilda kompensationsledighetsdagarna (SKL-dagarna) och den extra semesterveckan när man fyllt 40 år (den så kallade gubbveckan).

– Det här visar verkligen hur långt vi står ifrån varandra när det gäller synen på hur arbetstiden ska regleras, säger Ulrika Hyllert.

Den andra stora frågan för Journalistförbundet är de visstidsanställdas rättigheter och särskilt hur medieföretagen använder utlasningar för att slippa tillsvidareanställda.

– Där har vi starka krav, säger Ulrika Hyllert.

Är ni redo att gå ut i konflikt om visstidsanställdas villkor?

– Ja, och vi är alltid redo för konflikt, det är vårt vapen om det inte går att komma överens. Men vi vill förstås hellre komma överens. I fredags gick vi ut med information till förtroendevalda om vad som gäller om det blir konflikt.

Journalisten söker Medieföretagen för en intervju.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.
Fler avsnitt
Annons Annons för Verifieras nyhetstjänst.