Gå direkt till textinnehållet

Medier kraftsamlar runt krisen

Liverapportering, extrasändningar, specialtidningar och kampanjer. Mediesverige kraftsamlar kring den pågående flyktingkrisen. – Behovet av anständig journalistik har inte varit större på länge, säger UNTs Charlotta Friborg.

Det har redan talats om att fotografiet på den treårige drunknade Alan Kurdi blivit en symbolbild. Expressens Thomas Mattsson är en av de som hoppas att fotot kan bli den väckarklocka som får världen att inse vidden av flyktingkatastrofen.

Flyktingskrisen har dominerat medieagendan de gångna veckorna.  SVT har specialsatsat med extrainsatta program, och SR låter denna vecka sina korrespondenter liverapportera längsmed en stor flyktväg från Syrien fram till den skånska gränsen. Dagens Nyheter lanserade i söndags kampanjen #videlar, och Svenska Dagbladet ägnade hela söndagens nyhetsdel åt flyktingkrisen.

Många lokaltidningar skriver om lokala insamlingsinitiativ och om hur privatpersoner kan hjälpa nödsatta flyktingar, och en del, som Södermanlands Nyheter, startar egna kampanjer.
Läsarengagemanget för flyktingkrisen är stort, säger Charlotta Friborg, publisher på Upsala Nya Tidning. UNT planerar något ovanligt för regiontidningen; att skicka ner ett eget team på plats.
– Det här är en av de största katastroferna i vårt närområde i modern tid. Med tanke på de otroligt mörka, främlingsfientliga krafter som vi paradoxalt nog har i vårt samhälle känns det enormt viktigt att skildra det här på ett bra sätt. Behovet av anständig journalistik har inte varit större på länge, säger Friborg.
Hon berättar om livaktiga och många diskussioner på redaktionen kring hur bevakningen ska göras.
– Vi för många samtal kring hur vi till exempel vill undvika vissa begrepp som kan avhumanisera. Att Europa är översvämmat av flyktingar är till exempel inte en korrekt bild av situationen.
– Vårt jobb har aldrig varit viktigare.

UNT publicerade inte bilden av Alan Kurdi i vattnet, däremot en bild på honom i famnen på turkisk polis.
– Det är också en ohygglig bild. Men jag tror det behövs något för att tränga igenom barriären och väcka människor.

Kvällstidningarna kraftsamlar också. Aftonbladet öppnar redaktion i Tyskland för att fördjupa flyktingbevakningen och driver kampanjen ”Vi hjälper”, medan Expressen samarbetar med Röda Korset om Facebooksidan #jagvillhjälpa. 
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är ändå självkritisk, trots att Expressen och andra stora medier bevakat flyktingfrågan allt intensivare den gångna tiden. ”Massdöden är trots allt vår tids mest underrapporterade story. Medierna […] har helt enkelt inte gjort nog för att hjälpa”, skrev han i Expressen den 4 september. 

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret