Gå direkt till textinnehållet

Medievalet också vårt val

Medierna påverkade valutgången! Det konstateras inte helt överraskande i den tredje utgåvan av JMG-Granskaren, utgiven av Centrum för granskning av journalistik och medier vid JMG i Göteborg.

Medierna påverkade valutgången! Det konstateras inte helt överraskande i den tredje utgåvan av JMG-Granskaren, utgiven av Centrum för granskning av journalistik och medier vid JMG i Göteborg.

Medieforskarna har studerat tio olika medier och deras rapportering under de sista fyra veckorna före valet. De har jämfört mängd, fokus och tendenser med opinionsmätningar och det slutliga valresultatet. Och även om slutsatserna knappast är sensationella, bör de vara tillräckligt intressanta för diskussioner på inrikesredaktionerna. Nästa val – till EU-parlamentet – är redan om ett år.

Mediernas uppmärksamhet är A och O för politisk framgång. JMG-Granskaren noterar att valets två vinnare – krist-demokraterna och vänsterpartiet – båda fått betydligt mer uppmärksamhet i medierna än tidigare val. Exponeringen av vänstern fördubblades i förhållande till valet 1994, och Gud-run Schyman hamnar själv till exempel före Carl Bildt när det gäller vilka partiledare som varit i centrum för uppmärksamheten.

Kristdemokraternas Alf Svensson var den ende partiledaren i etermediernas rapportering som både stod i centrum och dessutom omtalades i övervägande positiva eller berömmande ordalag.

”Slutsatsen blir att mediernas uppmärksamhet

direkt kan avspeglas i opinions- eller valsiffror”

Valets förlorare – folkpartiet, centern och miljöpartiet – fick ungefär samma eller mindre uppmärksamhet i år jämfört med för fyra år sedan. När det gäller ledarna för dessa småpartier passerade samtliga nästan spårlöst förbi i årets valbevakning.

Slutsatsen blir att mediernas uppmärksamhet direkt kan avspeglas i opinions- eller valsiffror. En positiv mediebehandling leder till bättre siffror vilket leder till mer uppmärksamhet i medierna. En negativ behandling ger motsatt effekt.

Detta förhållande kan diskuteras. Själv tycker jag det är rimligt – och dessutom bra. Medierna är satta att granska den politiska makten och är i praktiken det enda sätt medborgarna har för att kunna ta ställning i olika frågor.

Men då är det desto viktigare att en undersökning som denna, också diskuteras på redaktionerna. Särskilt bland dem som kan ha anledning att känna sig trampade på tårna.

För, som sagt, snart är det val igen.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler