Gå direkt till textinnehållet

Medievärldens framtid avgörs 10 september

Den 10 september håller nya Tidningsutgivarna sitt första styrelsemöte för att besluta om verksamheten. Ett beslut kan bli nedläggning av tidningen Medievärlden.

TUs VD Anna Serner gick i juli ut med beskedet att Medievärlden eventuellt ska säljas. Ett skäl till att tidningen hamnat i fokus är att Serner har TU-styrelsens uppdrag att se över kostnaderna för hela TU. Det kostar runt sex miljoner per år att driva Medievärlden. 2009 väntas tidningen göra en förlust på 3 miljoner kronor. I dag prenumererar tidningsföretagen på Medievärlden för sina anställda och i takt med att det blivit kärvare ekonomiska tider har prenumerationerna minskat. Chefredaktören Anders Ahlberg är kritisk mot nuvarande modell.

– Prenumerationsmodellen är helt värdelös för Medievärlden, säger han. Ahlberg skulle hellre se att tidningen var en renodlad medlemstidning som gick ut till alla på medieföretagen. Serner ser framför sig sex alternativ för tidningen:

– den fortsätter att vara en prenumererad tidning

Annons Annons

– återgång till att vara en medlemstidning som går till företagens anställda

– Medievärlden blir renodlad nättidning

– försäljning

– out-sourcing

– nedläggning

Anna Serner har hört sig för hos Talentum förlag, som bland annat äger Dagens Media, hur de ser på Medievärlden som produkt.

– De har sagt att de tycker att Medievärlden är en bra tidning, men vi har inte fört några affärssamtal. På redaktionen blev man överraskad över att Anna Serner så explicit pekade ut tidningen. Men redaktionen är luttrad.

– Medievärlden ifrågasätts med jämna mellanrum, säger reportern Karin Lindell. Det är svårt att få arbetsro när tidningen hela tiden är på tapeten. Nya TUs styrelse tar ställning i tidningsfrågan på sitt första möte den 10 september, då man ska diskutera TUs framtida inriktning.

– TU kommer i framtiden att vara en branschorganisation för alla utgivare, säger Anna Serner, VD på Tidningsutgivarna. Vi hoppas även få med till exempel radio- och TV-utgivare och jag räknar med att vi kan ha det om tre år. Vilken nytta har företagen av att vara med i TU?

– På kort sikt har de praktisk nytta av att vi kan ge sådant som juridisk hjälp och dagsaktuella fakta om branschen. På lång sikt kan vi driva publicistiska frågor och frågor om medierätt och yttrande- och tryckfrihetsfrågor. Sådana frågor kan enskilda aktörer inte driva med trovärdighet. Ett par distributionsföretag har begärt utträde ur TU, men styrelseordföranden Thomas Brunegård tror inte på något massavhopp.

– De största i branschen, däribland Stampens tidningar, har förbundit sig att stanna kvar i TU i åtminstone tre år.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret