Mittmedia planerar sparpaket
Ett tufft annonsläge sedan juni månad gör att Bonnier News-ägda Mittmedia kommer att behöva se över sina kostnader, enligt affärschefen Mikael Nestius.
– Men hur mycket, hur och var vi ska göra det har vi inte bestämt oss för. Vi kommer säkert att presentera något före årsskiftet, säger Mikael Nestius.
Problemet med en vikande annonsmarknad är inte specifikt för Mittmedia-titlarna, tillägger Nestius.
– Vi ser samma problem överallt.
Johanna Hejdenberg som leder journalistklubben i norra Mittmedia säger att klubben har förståelse för att annonsläget är besvärligt, och är medveten om att redaktionerna kanske inte kan fredas i framtida besparingar.
– Men vi har sparat och sparat – hur få kan vi vara och ändå producera den journalistik som ska generera läsarintäkter? Man kan önska att Bonnier News kunde sänka vinstkraven lite.
Enligt uppgift till Journalisten är Bonniers uppsatta mål att Mittmedia ska leverera en vinst på 70 miljoner kronor år 2020.