Mittmedia vill hitta de unga i nytt projekt
(UPPDATERAD) Tolv ungdomar i åldrarna 18-21 år får via arbetsförmedlingen praktik inom Mittmedia i ett nytt projekt som ska fånga de unga digitala läsarna.
Projektet heter ”Mittmedia och Millenials” och är koncernens storsatsning för att attrahera unga läsare som normalt inte hittar deras tidningar.
Projektledaren Inger Wallin, till vardags nyhetschef på Dalarnas Tidningar, leder projektet som bland annat ska satsa på aktuell forskning. Med hjälp av arbetsförmedlingen får ungdomarna praktik och utvecklingsersättning.
”Vi behöver gå från teori till praktik för att ha en chans att lyckas skapa nya affärsmodeller som attraherar 90-talisterna. Under sex månader kommer tolv 18-21-åringar att jobba heltid i MittMedia och bidra med egna insikter kring ungas medievanor. De kommer att leda och delta i Framtidsverkstäder, skapa nya nätverk och praktiskt visa hur de vill att lokala och regionala nyheter ska se ut och spridas. Vi är mycket nöjda med det samarbete som vi inleder med Arbetsförmedlingen i Gävle och som möjliggör den här stora satsningen”, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef i ett pressmeddelande.