Mittmedias nya strategi: lokala chefer och egna sajter
UPPDATERAD. "Ett led i den nya strategin". Så förklarar Mittmediachefen Mikael Nestius att de söker sju nya chefredaktörer och ansvariga utgivare. Samtidigt sjösätter de också ett test för hur de kan ge titlarna egna, lokala sajter.
Tidigare idag berättade Journalisten att Mittmedia söker sju nya chefredaktörer. Det handlar om Avesta Tidning, Gefle Dagblad, Nynäshamns Posten, Norrtelje Tidning, Länstidningen i Södertälje, Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda.
Mittmediachefen Mikael Nestius säger till Journalisten att det här är ett led i den långsiktiga strategin att stärka tidningarna lokalt.
– I det här uppdraget ligger både chefredaktörskapet och utgivarskapet för sajter och papper. Ett slags ansvar för den totala affären med huvudinriktning på läsaraffären, säger Mikael Nestius.
Daniel Nordström är i dag chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT, Norrtelje Tidning, Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Sala Allehanda, Nynäshamns Posten, Fagersta-Posten och LT.se (Länstidningen i Södertäljes webb). Det här innebär att han kommer att släppa Norrtelje Tidning, Nynäshamns Posten och LT.se, som Journalisten tidigare rapporterat om.
Framåt är planen att Daniel Nordström endast ska sitta kvar som chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT, och hitta andra chefredaktörer till de mindre titlarna han ansvarar för.
Dock blir han kvar som ansvarig utgivare för samtliga titlar, berättar Mikael Nestius (bilden nedan, foto Alexander Donka).
– Organisationen är under förhandling just nu. Men just det här hade klubbarna inga synpunpter på så det bröt vi ut från förhandlingarna för att kunna dra igång snabbt. Vi tycker Daniel Nordströms plan att hitta chefredaktörer åt Fagersta Posten, Bbl/At och Sala Allehanda är bra. I förslaget som vi har lagt fram ligger också att bemanna upp för att stärka de titlarna. Vi vill gå från fyra till sex personer på de tidningarna, inklusive chefredaktör, säger Mikael Nestius.
Lär mer: Så vill Bonnier banta norra Mittmedia.
Gefle Dagblad ligger i dag under Anders Ingvarssons chefredaktörskap, han har även hand om Hälsingetidningarna. Klart är att Ingvarsson blir kvar som ansvarig utgivare och chefredaktör i Hälsingland där han kommer fokusera på att sköta de fyra papperstidningarna, sajterna och bandypuls.se.
– Det finns ingen dramatik i detta för mig och det ligger helt i vår nya ägares strategi för framtiden. Jag tycker att GD förtjänar en egen chefredaktör precis som Hälsingetidningarna gör. Sen blir det vemodigt att lämna det här gänget i Gävle, jag har varit där ett år och det är en fantastisk redaktion med stark kraft. Men det blåser nya vindar nu och då får man fokusera på det man kan påverka, säger Anders Ingvarsson till Journalisten.
Ingen av ”de gamla” chefredaktörerna försvinner från koncernen i och med nyordningen enligt Mikael Nestius.
Avesta Tidning ligger i dag under Dalarnas Tidningar där Helena Nyman är chefredaktör för båda. Karin Näslund har Tidningen Ångermanland (TÅ) och Örnsköldsviks Allehanda (ÖA).
Karin Näslund kommer att bli kvar som ansvarig utgivare för Sundsvalls Tidning och i det förslag som Mikael Nestius har lagt kommer hon även att få utökat ansvar genom att ta över redigeringsnavet i Sundsvall. Hon ska även ansvara för nattdesken.
– Det här är inte slutförhandlat än, men Karin Näslund kommer alltså få ett ganska stort uppdrag framåt, säger Nestius.
Målet är också att ÖA och TÅ ska få egna sajter i framtiden. De har idag en gemensam sajt under allehanda.se. Mikael Nestius ser också en poäng med att tydligt separera Avesta Tidning från Dalarnas Tidning (DT) med egen chefredaktör eftersom Avesta är en av de titlar som har tappat mest.
– Man tappade i samband med att man blev en del av Dalarnas Tidningar och bemannade ned rejält från åtta till två tjänster. Där bemannar vi nu upp till sex personer, inklusive med chefredaktör. Där blir chefredaktören också nyhetschef, säger Nestius.
Att Mittmedia kör igång i Avesta handlar om att det är den enda av de berörda titlarna som har en egen lokalsajt idag. Mikael Nestius menar att man ska se Avesta som ett test, som om det faller väl ut, kommer inplementeras på fler titlar.
– Vi provar för att vi inte vill göra allt samtidigt, och se hur vi lyckas med den här strategin. Det är en betydligt större operation att försöka göra det här med lite större tidningar, säger Nestius.
Journalistklubben vid de gamla Promediatidningarna menar att det är glädjande att man rekryterar nya chefredaktörer.
– Vi på Norrtelje Tidning får nu en egen chefredaktör och ansvarig utgivare, vilket är bra. Varje titel bör ha en egen chefredaktör som är närvarande på orten och driver den ortens frågor i tidningen, säger Margareta Levin Blekastad, som arbetar på Norrtelje Tidning och är ordförande i Promediaklubben.
Margareta Levin Blekastad. Foto: Tor Johnsson.
Klubben anser att Daniel Nordström har gjort ett bra jobb. Han har varit tillgänglig, tydlig och en säker publicist.
– Det finns ingen kritik mot honom. Men vi ser ändå att det är bättre, säger Margareta Levin Blekastad.
Vad vill ni se hos den nya chefredaktören?
– En erfaren publicist, med erfarenhet av lokaltidning. En person som har erfarenhet av att leda en redaktion och en person som tror på lokaltidningens framtid och kan vårda och värna print samtidigt som man ökar den digitala läsaraffären.
Fotnot: I en gammal version av den här texten uppgavs i ett citat att Avesta Tidning tappade i samband med att man bland annat blev en tredagarstidning. Det stämmer inte, Avesta Tidning har varit en tredagarstidning under lång tid. De som jobbar där idag vet inte exakt hur länge, men "under överskådlig tid för alla oss som jobbar här idag", uppger chefredaktören Helena Nyman.