MMS ger enhetlig mätning av webb-TV-publik
De stora TV-bolagen i Sverige har enats om en gemensamt system för att mäta webb-TV-publik. Systemet ska levereras av MMS.
SVT, MTG, TV4 och Kanal5/ProSieben har ställt sig bakom ett gemensamt standardsystem för mätning av webb-TV-publik. Tidigare har Orvesto och MMS haft konkurrerande metoder.
MMS VD Pontus Bergdahl uttalar sig idag på sin hemsida om genombrottet:
– Vår ambition är att göra webb-TV mer TV-mässigt, med allt vad det innebär av jämförbarhet, transparens, kvalitetskontroll och förtroende. Vi hoppas att få med både TV-kanaler och webb-TV-sajter utanför broadcastområdet, säger han.
MMS mätningar kommer att samlas i en gemensam databas, där det också kommer att finnas KIA Index (som samlar trafikdata för sajter) samt Orvesto Internet med målgruppsinformation för sajter).
MMS mäter sedan 1993 TV-tittande i Sverige. Webb-TV-informationen kommer att börja rapporteras under 2010.