Gå direkt till textinnehållet

MMS ger enhetlig mätning av webb-TV-publik

De stora TV-bolagen i Sverige har enats om en gemensamt system för att mäta webb-TV-publik. Systemet ska levereras av MMS.

SVT, MTG, TV4 och Kanal5/ProSieben har ställt sig bakom ett gemensamt standardsystem för mätning av webb-TV-publik. Tidigare har Orvesto och MMS haft konkurrerande metoder.

MMS VD Pontus Bergdahl uttalar sig idag på sin hemsida om genombrottet:

– Vår ambition är att göra webb-TV mer TV-mässigt, med allt vad det innebär av jämförbarhet, transparens, kvalitetskontroll och förtroende. Vi hoppas att få med både TV-kanaler och webb-TV-sajter utanför broadcastområdet, säger han.

Annons Annons

MMS mätningar kommer att samlas i en gemensam databas, där det också kommer att finnas KIA Index (som samlar trafikdata för sajter) samt Orvesto Internet med målgruppsinformation för sajter).

MMS mäter sedan 1993 TV-tittande i Sverige. Webb-TV-informationen kommer att börja rapporteras under 2010.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret