Morgonpressen tappade var femte annonskrona 2020
Coronapandemin har slagit hårt mot morgontidningarnas annonsintäkter, visar ny statistik från Tidningsutgivarna.
Annonsintäkterna för morgontidningarna minskade med 21 procent under 2020, uppger Tidningsutgivarna (TU). Huvuddelen av minskningen skedde i tryckta tidningar och bilagor. Där minskade annonsörerna sina investeringar med 25 procent. I de digitala kanalerna sjönk annonsintäkterna med åtta procent.
Totalt köpte annonsörerna reklamutrymme i morgonpressen för drygt 2,7 miljarder kronor under 2020.
– Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation. Parallellt pågår diskussioner och förhandlingar om mer rättvisa konkurrensförhållanden på annonsmarknaden där techjättarna idag har en allt för dominerande ställning”, säger Thomas Mattsson, tf vd Tidningsutgivarna, i en kommentar.