Myndigheten som väljer bort presskommunikatörer
Kommunikatörerna och pressisarna breder ut sig på svenska organisationer och myndigheter. Men inte på Statens haverikommission. ”Vårt budskap filtreras inte”, säger generaldirektören John Ahlberk.
Haverikommissionen utreder allvarliga händelser och svåra olyckor och är därmed ofta medialt påpassad – som vid dödsolyckan på Gröna Lund förra sommaren. När journalisterna ringer får de prata direkt med utredarna, i stället för att som så ofta hänvisas till en kommunikationschef eller presstalesperson.
Foto: Peter Knutson
Det är en liten myndighet med 30 anställda. Men att SHK aktivt har valt bort att ha en presskommunikatör handlar inte främst om resurser, säger generaldirektören John Ahlberk.
– Vi är en expertmyndighet och tycker, sedan lång tid tillbaka, att det blir väldigt bra när vi låter våra experter själva förklara våra utredningsresultat direkt till media. Oavsett hur mycket resurser vi hade skulle vi nog aldrig skaffa oss en presskommunikatör. Vid varje utredning utses en specifik person, som kan sakfrågan, att sköta mediekontakterna.
– Med åren har vår personal blivit bra på att ha mediekontakter.
Är alla bekväma med det?
– I olika grad. Men alla gör det och ser det som viktigt och helt naturligt. Om man jobbar som haveriutredare hos oss ingår mediekontakter i rollen, det vet alla.
Vilka är fördelarna?
– Vårt budskap kommer direkt från hästens mun; det filtreras inte och skrivs inte om. Risken att budskapet förvanskas blir obefintligt. Jag vill också gärna tro att det ger en trovärdighet att det är den expert som faktiskt har tittat på ett störtat flygplan, som också pratar om det. I stället för att någon central funktion med annan yrkesbakgrund gör det.
Trovärdigheten är viktig för myndigheten både gentemot branschaktörer och allmänheten, menar John Ahlberk.
– Vi har också som uppgift att bidra till att stilla oro i befolkningen när det inträffar allvarliga händelser och katastrofer. Då är det viktigt att man redan från början har förtroende för oss.
Finns det några nackdelar?
– Det blir ytterligare en arbetsuppgift. Vid vissa väldigt omfattande utredningar kan det nästan bli ett heltidsarbete under några dagar att svara på mediefrågor. Men några nackdelar för verksamheten kan jag inte se.
Stänger ni av telefonerna efter kontorstid eller har ni ständig jour?
– Det går alltid att komma i kontakt med myndigheten, men vi har inte pressjour med ständig beredskap.
Hur hanterar medierna er tillgänglighet?
– Det är inget som missbrukas, de medieförfrågningar vi får är relevanta, kontakterna fungerar väldigt bra. Men vi tackar inte ja till allt.
SHK har dock numera en kommunikatör som på konsultbasis stödjer myndigheten med att nå ut med sina utredningsresultat och utredningsrapporter. Bland annat genom en ny webb med större tillgänglighet och bättre sökmöjligheter.
– Syftet med vår verksamhet är att utreda olyckor. Varje utredning resulterar i en rapport. Den innehåller iakttagelser av alla möjliga slag, som kan hjälpa till att åtgärda säkerhetsbrister. Vi är måna om att våra rapporter inte blir hyllvärmare, utan sprids brett bland alla som bedriver liknande verksamheter.