Myndigheter vill synas genom medier
Att synas med sitt budskap och varumärke är viktigare för svenska myndigheters kommunikationsarbete än demokratisk öppenhet. Det visar en pågående forskningsstudie.
Medievetarna Magnus Fredriksson och Josef Pallas har i sitt pågående forskningsprojekt om interaktionen och styrkeförhållandet mellan myndigheter och medier läst 357 styrdokument för kommunikation på svenska myndigheter. De fann att synlighet motiverar kommunikationsarbetet i 85 procent av styrdokumenten. Demokratisk öppenhet nämns på motsvarande sätt bara i 65 procent av myndigheternas styrdokument.
– Och när myndigheterna pratar om öppenhet är det ofta som ett juridiskt tvång, säger Magnus Fredriksson.
De bägge medievetarna presenterade på torsdagens Meg i Göteborg några slutsatser från forskningsprojektet. Enligt dem har svenska myndigheters kommunikationsarbete professionaliserats. Kommunikationen hämtar inspiration från journalistiken genom pressmeddelanden och planteringen av nyheter som ges exklusivt till olika medier. Myndigheterna har samtidigt blivit allt mer som företag i det att de tydligt vårdar sitt varumärke och driver opinion i sina frågor. Synlighet blir då det överordnade målet för kommunikationsarbetet:
– Man använder medier för att driva opinion kring de egna sakfrågorna.
Forskarna konstaterar också att journalister i takt med att myndigheterna blivit mer offensiva och professionaliserade i sitt kommunikationsarbete mer fått rollen som redaktörer än självständigt arbetande reportrar. Den ofta täta samverkan mellan medier och myndigheter ger redaktionerna mindre utrymme för att göra egna grejer, menar Fredriksson och Pallas.