Negativa ord i rubriker lockar fler läsare på nätet
Lägg till ord som skada, oroande och förtvivlad i rubriken så ökar klicken på artikeln med 2,3 procent. Det konstateras i en ny forskarstudie.
Amerikanska Nieman Lab skriver om studien som är gjord av forskare från NYU, University of Giessen, ETH Zurich, LMU Munich och Karolinska Institutet.
Forskarna har kommit fram till att negativa ord i rubriker lockar fler läsare till nätet. Även om positiva ord är vanligare i rubriker än negativa fann studien att negativa ord ökade antalet klick. För mellanlånga rubriker ökade antal klick med 2,3 procent vid varje ytterligare negativt ord. Orden får gärna vara sorgliga eftersom det visat sig vara mer effektfullt än arga och läskiga ord.
Lägg till ord som skada, oroande och förtvivlad i rubriken så ökar klicken på artikeln. Studien visar att positiva ord som söt, favorit eller förmån får motsatt effekt och gör att människor avstår från att klicka.