Negativt trendbrott: Morgonpressens läsarintäkter minskar
Var tionde krona har försvunnit från morgontidningarnas intäkter under årets tredje kvartal jämfört med förra året. Samtidigt som annonserna fortsatte sitt ras, bröts tillväxten för prenumerantintäkterna. Värst drabbade är tidningarna utanför storstäderna
Sju kvartal i rad har morgontidningarna runt om i Sverige sett intäkterna från prenumeranterna öka. Men mellan juli och september bröts den sviten – i stället minskade intäkterna med fem procent. Det sker då tappet i prenumeranter på papperstidningen inte vägs upp av att fler prenumererade online. Det visar nya siffror från organisationen Tidningsutgivarna.
Det är i landsbygdspressen som tappet har skett, för samtidigt som intäkterna stod stilla i storstäderna så föll de med åtta procent för tidningarna som ges ut ute i landet.
Det tappet läggs till förlusten av annonsintäkter, som nu backat fyra månader i rad. Där slår tappet lika över hela landet. Annonsintäkterna minskade med 25 procent i tryckta tidningar och med 19 procent i digitala kanaler jämfört med samma period förra året.
I ett pressmeddelande poängterar Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert att det är problematiskt att även läsarintäkterna nu backar.
”Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker”.
Som Journalisten rapporterat har flera mediehus behövt genomföra besparingar under den senaste tiden. På Stampen, där 100 tjänster försvinner i ett sparpaket, uppgav vd Johan Hansson att annonsintäkterna minskat med tio miljoner kronor jämfört med året innan.