NWT Media ska spara 15 miljoner
NWT Media måste sänka sina kostnader med 15 miljoner kronor 2025, enligt ett beslut i ägarstyrelsen. ”Vi tittar väldigt brett”, säger NWTs utgivare Mikael Rothsten, som inte kan utesluta uppsägningar.
Ökade kostnader och en läsaraffär som inte når upp till ambitionerna i budget. Det är orsaken till att NWT Media, med femton titlar, behöver sänka sina kostnader med 15 miljoner kronor nästa år.
– Kostnadsökningarna trycker ned resultatet och intäktsökningarna finns inte riktigt. Då blir det dåliga resultat, vi vill försöka stävja det i tid. Det är ingen dramatik i det här, säger vd Sture Bergman.
Hur sparkravet kommer att påverka de olika titlarna är inte klart, just nu ser alla med budgetansvar över hur de kan minska sina kostnader.
– Vi har också lagt ned en titel och gjort två frekvensförändringar, som vi har med oss in i det här arbetet, säger Sture Bergman.
Marie Blomgren är ordförande i journalistklubbens sektion vid NWT i Karlstad och sitter i klubbstyrelsen.
– Vi har fått informationen men inte hunnit diskutera i klubbstyrelsen. Just nu känns väl läget relativt lugnt, ingen medlem har hört av sig till mig och varit orolig. Men vi får se, det är tråkigt att veta att vi måste sänka kostnaderna, säger hon.
Mikael Rothsten, ansvarig utgivare för NWT, säger att man tittar väldigt brett efter sätt att sänka kostnaderna.
– Vi tittar på avtal, lokaler, hyror. Vi försöker vara så öppna som möjligt.
Utesluter du personalnedskärningar?
– Vi kan inte utesluta någonting.
Värmlands Folkblads chefredaktör Morgan Schmidt har heller inga besked om hur sparbetinget kan slå eller hur omfattande det blir för VFs del. Att dra in på inköp av externa texter är något han överväger.
– Jag vill ju behålla personal till varje pris. Men ingenting är beslutat än, säger han.