Ny bildbyrå lovar mer pengar till fotografen
Thomas Nielsen är frilansfotografen som tröttnade på att få dåligt betalt. Nu har han och en kollega startat den danska bildbyrån 100HEADS som bygger på affärsidén färre och dyrare bilder men framför allt - mer pengar till fotografen.
Vid försäljning av bilder via bildbyråer som Scanpix och Polfoto går 50 procent av försäljningen till byrån och femtio procent till fotografen. Tanken med 100HEADS som Thomas Nielsen startar tillsammans med webbutvecklaren Jesper Goos, är att kunderna ska erbjudas bilder av världens 100 bästa fotografer baserat på ett ratingsystem. Bildbyrån planeras att lanseras om två månader och genom att skapa ett program som ger mindre administration hoppas Thomas Nielsen och Jesper Goos hålla kostnaderna nere, vilket ska kunna ge fotografen 80 procent av intäkterna.
– I dag handlar allt om att ha så många bilder som möjligt till så lågt pris som möjligt. Vårt fokus ligger främst på kvalité och vi ska locka till oss de bästa fotograferna i världen, säger Thomas Nielsen till Journalisten.dk.
På frågan om han tror att det finns en marknad för en bildbyrå som tar tre gånger så mycket betalt för sina bilder svarar Thomas Nielsen att de är medvetna om att medieverksamheter i dag är ekonomisk pressade och inte alltid har budget att prioritera det visuella.
– Men vi tror att medieutvecklingen gör att det om fem år kommer att se annorlunda ut. I dag är marknaden fullständigt övermättad av kvantitet, säger Thomas Nielsen till Journalisten.dk.