Ny medieaktör satsar i Sverige
Danska Watch Medier gör inträde på den svenska marknaden. ”Nu har vi en väldigt duktig redaktör och det är därför vi har beslutat att satsa i Sverige”, säger Rasmus Emborg som leder arbetet.
På Birger Jarlsgatan i Stockholm ska danska nischmediebolaget Watch Medier flytta in, något som Dagens Media var först att rapportera om. Bolaget finns redan i Danmark, Norge och Tyskland och ger ut prenumererade sajter nischade inom olika branscher. I Sverige kommer den första sajten, Finans Watch, bevaka finansbranschen.
– Vi kommer att skriva om allt som har relevans för den finansiella industrin. Vi tror att det finns en marknad för en nyhetssajt som riktar sig till beslutsfattare inom finansbranschen och personer som är mer än genomsnittligt intresserade av finansbranschen, säger Rasmus Emborg som är Editorial Director på Watch Medier och ansvarar för den svenska lanseringen.
Att Watch Medier varit på gång med en eventuell lansering i Sverige har varit omskrivet tidigare. För en dryg månad sedan hittade Anders Malmsten en mall för ett kontrakt för en tjänst som redaktör för Watch Medier i Sverige på en toalett. Watch Mediers chefredaktör och vd Anders Heering skrev då i ett mejl till Journalisten:
”Sverige är en marknad som vi har hållit ett öga på i flera år, precis som vi kontinuerligt utforskar möjligheter på andra marknader. Det har vi aldrig dolt. Just nu har vi dock händerna fulla i Danmark, Norge och Tyskland”.
Rasmus Emborg säger att de då inte hade gjort klart med en redaktör för den svenska verksamheten, och att ett beslut om lansering därför inte var fattat. Kommentaren ska inte tolkas som att en lansering var utesluten.
– Det har inte varit någon hemlighet att vi har undersökt möjligheterna i Sverige, på samma sätt som vi gör i andra länder. Men det viktigaste när vi lanserar en ny sajt är att vi har en duktig redaktör. Nu har vi en väldigt duktig redaktör och det är därför vi har beslutat att satsa i Sverige, säger Rasmus Emborg.
Det är den tidigare Dagens industri-medarbetaren Jesper Mothander som kommer att leda det svenska arbetet. Han tillträder i slutet av juni. Det är inte bestämt när lanseringen av sajten kommer att ske.
– Vi kommer att lansera när vi är redo, säger Rasmus Emborg.
Enligt Rasmus Emborg är satsningen långsiktig.
– Jag kommer inte dela några siffror, men vi är fullt medvetna om att det är ett långsiktigt projekt. Det tar tid att bygga en ny nyhetsaktör, speciellt när den bygger på prenumeranter. Det kommer att krävas hårt jobb och uthållighet, och vi är redo för det, säger han.
De anställda kommer enligt Rasmus Emborg att lyda under dagspressavtalet och vara anställda i ett svenskt bolag.
– Vi har kollektivavtal på våra tidningar i Danmark och Norge också. Samma upplägg kommer vi att ha i Sverige, säger Rasmus Emborg.