Ny undersökning: Läsarna har lågt förtroende för nyheter på Internet
Nyhetsläsandet på webben har minskat. Däremot ökar sökandet efter information och e-postanvändning. Det visar en undersökning om hur Internet påverkar de traditionella medierna, gjord av forskaren Annika Bergström vid JMG i Göteborg.
Nyhetsläsandet på webben har minskat. Däremot ökar sökandet efter information och e-postanvändning. Det visar en undersökning om hur Internet påverkar de traditionella medierna, gjord av forskaren Annika Bergström vid JMG i Göteborg.
– Internet är kanske inte ett tidningsmedium. Kanske är det andra saker vi kommer att göra där på sikt, för när antalet användare ökat kommer också mediet att förändras, säger Annika Bergström.
Undersökningen visade dessutom att endast 2 procent av de 1 300 Internetanvändare som tillfrågades enbart läste webbtidningar. Majoriteten föredrog att läsa en tryckt tidning. Internet var mera ett komplement till morgontidningen.
– De som läser tidningar på Internet är personer som är informationsbenägna. Läser man inte morgontidningar läser man troligtvis inte heller en webbtidning, säger Annika Bergström.
Ett stort problem för webbtidningar verkar vara förtroendet. Under 10 procent sade sig lita på de nyheter som publicerades på Internet. Fortfarande är det morgontidningarna och public service-företagen som har störst förtroende bland svenska mediekonsumenter.
Enligt Annika Bergström är varumärket även på Internet helt avgörande för att bli hörd och sedd. Att komma med en helt ny produkt som exempelvis kallas nattidningen.se anser hon blir svårt.
– I denna djungel som råder ute på nätet vill surfaren ha någon att luta sig mot, någon man har förtroende för. Att heta aftonbladet.se gör allt mycket lättare, säger Annika Bergström.
Enligt undersökningen är det fortfarande Aftonbladet som de flesta surfar till på nätet. De andra webbtidningarna ligger fortfarande långt efter.
Trofastheten verkar inte heller vara så stor på Internet. Oberoende vilken morgon- eller kvällstidning de tillfrågade läste föredrog de Aftonbladet på webben. Av Expressens regelbundna läsare av papperstidningen surfade 15 procent till tidningens webbupplaga och 23 procent till konkurrenten Aftonbladets. Även Dagens Nyheters läsare föredrog Aftonbladet på nätet; kanske som ett komplement till den tidning man läste på morgonen.
Undersökningen visade även att ett ökat surfande inte har inskränkt på annan mediekonsumtion som TV, radio eller telefon. En stor del av användandet av Internet sker nämligen på jobbet.
Fotnot: Undersökningen utfördes hösten 1999. En liknande studie gjordes 1998.