Gå direkt till textinnehållet
Johan Taubert, Tidningsutgivarna.
Foto: Tor Johnsson

Nya siffror: Så många annonsmiljoner har försvunnit för morgontidningarna

Fem kvartal i rad har nu annonsintäkterna minskat för morgonpressen, visar Tidningsutgivarnas statistik. Under fjärde kvartalet minskade annonspengarna med 11 procent.

2,557 miljarder kronor köptes det annonser för i svensk morgonpress förra året. Det är en minskning med 13 procent jämfört med 2022. Då köptes det annonser för 2,923 miljarder. Fallet går snabbare i den tryckta tidningen, ned 16 procent, än digitalt, ned 8 procent.

Dock står den tryckta tidningen fortfarande för störst annonsintäkter. 1,7 miljarder drog den in, jämfört med 857 miljoner som onlineannonser bidrog med. Digitala annonser står nu för 34 procent av tidningarnas annonsintäkter.

”2023 pressades annonsmarknaden av en kärv ekonomisk situation och morgonpressen drabbades hårdare än många andra mediekategorier. Sammantaget slog konjunkturen i stort sett lika hårt mot storstadspress som mot landsortspress. Men ser man isolerat på de digitala annonsintäkterna under 2023 så var tappet betydligt större hos storstadspressen, minus 12 procent, jämfört med landsortspressens minus 4 procent”, säger Johan Taubert, vd för Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.

Annons Annons
Fler avsnitt