Nya Väntekartan ger koll på kollektivtrafiken
I dag lanserar fem tidnings- och mediehus Väntekartan, en digital tjänst där pendlare kan rapportera in förseningar i lokaltrafiken och få överblick över trafikläget.
Väntekartan är, liksom Svenska Dagbladets prisade Räntekartan, en tjänst där läsarna aktivt bidrar till innehållet. Lanseringen kom lägligt, mitt i snökaoset.
Det är Svenska Dagbladet, Upsala Nya Tidning, Östgöta Correspondenten, Helsingborgs Dagblad och Norrköpings Tidningar som gått samman om den nya tjänsten.
Tanken är både att resenärerna ska få koll på trafikläget men också att sätta press på trafikbolagen att leverera det de utlovat. Resenärerna ska kunna rapportera in förseningar från alla slag av kollektivtrafik, från fjärrtåg till lokalbussar, via sina mobiler eller datorer.
"Stärkta av vår succé med Räntekartan ville vi skapa en tjänst inom ett område, där vi vet att det finns ett stort engagemang och intresse för våra läsare. Trots att många resenärer drabbas av förseningar finns ingen riktigt bra fristående tjänst, där man enkelt kan se exakt var och varför det är stopp i trafiken och också ta del av resenärernas egna berättelser och bilder", säger Fredric Karén, chef för SvD.se i ett pressmeddelande.
Anders Nilsson, publisher i mediehuset Norrköpings Tidningar, tycker att det är ett spännande projekt för de fem mediehusen och Sören Karlsson, chef på HD Nya Medier, säger att "Väntekartan är ett kul sätt att testa crowdsourcing inom ett fält som vi vet att många människor är engagerade i och beroende av". Han hoppas hitta bra historier och komma i kontakt med människor som berörs av trafikproblemen.