Gå direkt till textinnehållet

Nya Zeelands mediemarknad avreglerades Vinstkrav på public service

En av världens mest avreglerade marknader för medier och kommunikation finns på Nya Zeeland.Där har public service fått stryka på foten rejält.

En av världens mest avreglerade marknader för medier och kommunikation finns på Nya Zeeland.Där har public service fått stryka på foten rejält.

I och med en lagändring 1989 öppnades Nya Zeelands etermedier för marknadskrafterna. Landets två TV-kanaler för public service blev då helt reklamfinansierade. Enligt bestämmelserna är deras högsta prioritet att generera vinst medan public service är ett underordnat mål.

Utländska bolag har obegränsade möjligheter att äga medieföretag på Nya Zeeland. En tredje TV-kanal, TV 3, har startats och dominerande ägare är det multinationella företaget CanWest.

Annons Annons

Nya Zeelands TV- och radiofrekvenser har sålts på auktion. Ett flerkanalsystem för betal-TV, som täcker 80 procent av landets yta, kontrolleras av ett konsortium bestående av Time Warner samt de två USA-ägda telekomgiganterna Bell Atlantic och Ameritech.

Bell Atlantic och Ameritech har även köpt landets statliga teleföretag Telecom. Nya Zeelands telekommunikationer är därmed helt i händerna på utländska företag, något som är närmast unikt.

Företagsfusioner inom mediebranschen har medfört att Nya Zeelands tidningsmarknad domineras av två ägargrupper. Tillsammans står de för 90 procent av totalupplagan i städerna. En av storägarna är Rupert Murdoch.

Tanken bakom den medielag som introducerades 1989 var att de fria marknadskrafterna skulle stimulera till ökad mångfald.

Hur har det då blivit?

Flera av radiostationerna har skurit ner nyhetssändningarna för att istället satsa på populärmusik.

TV-utbudet består numera till stor del av sport, pratshower och annan underhållning. Program om kultur, religion, etniska minoriteter och vetenskap är hänvisade till udda sändningstider.

TV-program har anpassats till reklamköparnas önskemål och så kallade infomercials, en slags förtäckt produktreklam, har införts.

Reklamen får stort utrymme. På bästa sändningstid kan den vara upp till 15 minuter per timme vilket är 50 procent mer än i TV 4 i Sverige.

Fyra regionala nyhetsprogram har ersatts av en TV-show om aktuella händelser och ett nyhetsprogram för maorier har fått minskat utrymme.

Enligt en undersökning från 1992 har utbildningsprogram för barn och ungdomar nästan helt försvunnit. Barnteater har minskat från i genomsnitt 52 till två minuter per dag. Det enda i TV-utbudet för de yngsta som ökat är tecknade serier som har fem gånger större utrymme än tidigare.

Fler avsnitt
Fler videos