Gå direkt till textinnehållet

Olika bud vad som krävs till kräftorna

ETIK Är det OK att en reporter låter sig bjudas på en kräftskiva av ett företag för att sedan intervjua VDn för samma företag?Ja, svarar Dagens Industri. Nej, säger Svenska Dagbladet som satt P för kräftskivebesöken.

ETIK Är det OK att en reporter låter sig bjudas på en kräftskiva av ett företag för att sedan intervjua VDn för samma företag?

Ja, svarar Dagens Industri. Nej, säger Svenska Dagbladet som satt P för kräftskivebesöken.

Företaget Askus, som arbetar med managementkonsulting, arrangerar varje år en kräftskiva. Informationsdirektörer från stora företag samt 20-40 ekonomijournalister brukar inviteras. Deltagarna bjuds på kräftor och alkohol.

Annons Annons

Jan Wäingelin, reporter på Dagens Industri, har enligt egen uppgift varit med tre-fyra gånger. Förra veckan hade han i DI en intervju med Askus VD Mats Dellham som berättade att man planerar en börsintroduktion.

Det finns skäl att tro att Askus har starka intressen av att få publicitet inför börsintroduktionen för att på så sätt höja värdet på ägarnas aktier. I artikeln i DI får Mats Dellham presentera vad Askus har att erbjuda sina kunder.

Är det bra att intervjua folk som man umgås med på kräftskivor?

– Jag har svårt att se att det skulle vara något hinder, svarar Jan Wäingelin.

Du har inte funderat på att ha någon utomstående kommentator till artikeln?

– Det hade varit en skillnad om jag skrivit om det prospekt som Askus ska lägga fram i framtiden. Jag har bara konstaterat att ett bolag ska till börsen.

Även flera av DIs tidigare artiklar om Askus och Mats Dellham har skrivits av Jan Wäingelin.

Christer Mårdbrant, fram till nyligen ställföreträdande ansvarig utgivare på DI, säger att kräftskivorna motiveras av att de kan resultera i nyhetsuppslag.

– Jan Wäingelin är en av våra mest rutinerade reportrar och det finns ingen anledning att ifrågasätta hans integritet.

Anders Borg, chef för Svenska Dagbladets ekonomiredaktion, tillåter inte tidningens journalister att gå på kräftskivan.

– Det måste finnas ett jobbsyfte för att det ska vara motiverat att gå dit, så är det inte i det här fallet.

Men är det inte bra att journalisterna odlar kontakter bland dem de har att bevaka?

– Jo, men det handlar också om trovärdighet. Vi får inte misstänkas ta hänsyn till folk vi umgås med. Säg att vi går på den här kräftskivan och sen intervjuar VDn för företaget som står bakom det. Det skulle inte se bra ut.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler