”Om man ska tala klarspråk är ju det här en defensiv affär”
Gårdagens nyhet att Mittmedia, med sina 18 lokaltidningar, och Schibsted går ihop och bildar en ny mediekoncern slog ned som en bomb i mediesverige. Vi har frågat några publicister vad de tror om framtiden.
Schibsted kommer alltså äga 30 procent av den nya koncernen och går in med Svenska Dagbladet i fusionen. Mittmedia äger 70 procent av bolaget och går in med alla sina 18 lokaltidningar. Det här kunde Journalisten berätta om redan i går. Men vad betyder det för branschen i stort?
Vi frågade några publicister.
Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen.
Hur påverkar det här Expressen?
”Den här affären påverkar nog inte Expressen, det är bara ännu en nödvändig strukturaffär i branschen. Det positiva är ju att Mittmedia skapar en ny koncern med starkare balansräkning och att Svenska Dagbladet ges en chans till. Det negativa är beroendet av över 100 miljoner kronor i presstöd och det faktum att detta nog ändå inte räcker. Min gissning är att både Göteborgs-Posten och Sydsvenskan/HD blir intressanta titlar för fler än Mittmedia när mediekartan ritas om”, skriver Thomas Mattsson i ett mejl till Journalisten.
Vad betyder det då för mediebranschen i stort?
”Om man ska tala klarspråk är ju det här en defensiv affär, i den mening att Mittmedia tidigare uppvaktat bland andra Västerbottens-Kuriren och Norran och hittills fått nej. Nu sa Schibsted ja, men alla vet ju att det sannolikt beror på att Svenska Dagbladet inte passat in i Schibsted Publishing och faktiskt inte ens fått vara med i det affärsområdet. Men en så kallad defensiv affär är nog vad som krävs på en minskande marknad, så jag är överens med andra utomstående bedömare om att denna morgontidningsallians är rimlig”, siar Thomas Mattsson.
Jeanette Gustafsdotter, ny VD för Utgivarna:
”Jag är positiv till deras beslut. Vi befinner oss i tider där vi ser och kommer att se nya konstellationer för dagspressen. Alla beslut och försök som stärker och bevarar dags- och lokalpressen ska tas emot med optimism. Sedan kan bara framtiden visa vilka försök som var de bästa”, skriver Jeanette Gustafsson till Journalisten från ett möte i Bryssel.
Sture Bergman, chefredaktör för Västerbottens-Kuriren.
Hur påverkar det här er?
”Ingen påverkan, åtminstone på kort sikt”, skriver han till Journalisten.
Vad tror du det betyder för branschen i stort?
”Branschen behöver mer samarbeten och konsolidering. Fler lär komma, utan att veta vem eller hur. Just den här konstellationen har potential och blir intressant att följa”, menar Bergman.
Anna Körnung, chefredaktör Fokus.
Hur påverkar det här Fokus?
”Att det skulle betyda något direkt för Fokus tror jag inte, däremot indirekt eftersom omvandlingstrycket i medierna är så pass stort att alla medier måste förhålla sig till de förändringar som sker. I ett första steg är det nog främst den lokala annonsmarknaden som påverkas. Kanske får vi se att även Aftonbladet hittar lokala samarbeten i en förlängning? Också annonsmarknaden i stort förändras i och med affären, plötsligt kan ju en helt annan räckvidd erbjudas, såväl i papper som digitalt”, skriver Anna Körnung till oss.
Vad betyder det för branschen i stort?
”Med tanke på den strukturella omvandlingen behöver medier samla kraft och resurser för att kunna göra de förändringar som krävs. Affärer av denna storlek är på så sätt självklar för att kunna jobba smart och få utrymme att ställa om till ett mer digitalt fokus. Fler affärer/samgåenden kommer att följa”, tror Körnung.