Otydliga sponsorer bakom Sveriges mästerkock – TV4 kan få böta
Granskningsnämnden anser att Sveriges mästerkocks sponsormeddelanden från Lidl och Neff var för otydliga, samt att det var alltför tydligt att Lidl och Neff ville att folk skulle köpa deras produkter.
Den 6 februari i år sände TV4 matlagningstävlingen Sveriges mästerkock. En person anmälde sponsormeddelandena från Neff, som löd ”Vitvaror för köket – från Neff” samt Lidl, som löd ”Svenskt gårdskött – från Lidl”.
Granskningsnämnden anser att utformningen av sponsormeddelande kunde förvirra tittaren.
”Enligt nämndens mening var framställningarna av sponsorerna i sponsringsmeddelandena så pass otydliga att det blev svårt för tittaren att veta vilka som sponsrade programmet”, skriver GRN i sitt beslut och konstaterar att detta strider mot bestämmelsen om sponsringsmeddelandens utformning i radio- och tv-lagen.
Trots att det var otydligt vilka som var sponsorer var de ovan nämnda sponsringsmeddelanden alltför säljfrämjande, anser nämnden. Det strider också mot bestämmelsen om sponsringsmeddelandens utformning i radio- och tv-lagen.
Granskningsnämnden kommer att ansöka hos förvaltningsrätten om att TV4 ska påföras en särskild avgift om 300 000 kronor för överträdelserna.