”Personalens kompetens enda värdet kvar i Mittmedia”
Bonnier köper Mittmedia Köpeskillingen för Mittmedia är hemlig men de siffror som läckt ut talar för att det kanske största värdet som finns kvar i bolaget är den digitala kompetensen hos personalen. Resten är praktiken borta. Det menar Jonas Ohlsson, föreståndare på Nordicom i Göteborg.
I fredags stod det klart att Mittmedia räddas av Bonnier som går in som ägare till 80 procent, med norska Amedia som delägare till 20 procent.
Köpeskillingen är inte känd, men enligt uppgifter till Medievärlden har Mittmedia värderats till 50-100 miljoner kronor.
Om den värderingen är korrekt innebär det att bolaget i princip är konkursmässigt. Det säger Jonas Ohlsson, föreståndare på Nordicom vid Göteborgs universitet.
– Mittmedia hade en omsättning på två miljarder kronor 2017 och en balansomslutning på 1,2 miljarder. Om bolaget har värderats till så lite som 50 miljoner kronor så är det en tydlig indikation på vilka värden som köparen anser finns kvar i koncernen. De har förlorat väldigt mycket pengar och koncernen har idag inte så många reella tillgångar kvar, vid sidan av de lokala varumärkena och den digitala kompetensen hos personalen, säger Jonas Ohlsson.
Mittmedias vd Per Bowallius kan nu andas ut. Hans jobb försvinner visserligen när Mittmedia integreras i Bonnier News, men vad som händer med honom menar han är ”otroligt ointressant”:
– Det här är jättekul, det är vad du ska skriva! Det är väldigt skönt att vi är i mål, säger Per Bowallius.
Hur kom det sig att Mittmedia hamnade i den här situationen att man behövde sälja?
– I grunden är det ett antal uppköp som har gjorts som ansträngt vår ekonomi. Det har i sin tur lett till att vi inte har kraft att finansiera hela den stora digitala omställningen. Men läget har inte varit så akut som det har beskrivits.
De signaler som Bonnier News skickade ut i fredags efter att affären gått i hamn, är att redaktionerna på Mittmedia ska förstärkas, samtidigt som överbyggnad, ekonomiska funktioner, administration ska flyttas till Stockholm. Det innebär att besparingarna sannolikt inte kommer att slå mot journalisttjänster.
Bonnier News vd Anders Eriksson säger till Journalisten att man vill satsa på den lokala journalistiken.
– Vi behöver satsa på innehållet och produkten och det är det lokala som är viktigt. Det är lite tidigt att prata om konkreta planer men när det gäller generellt material och featurematerial så har vi gott om det i Bonnier News. Det Mittmedias redaktioner ska fokusera på är det lokala, säger Anders Eriksson.
Mittmedia har ju lanserat sig som ett eget varumärke, man ser Mittmedias logga på mikrofoner och så vidare. Kommer ni att ändra på det?
– Det finns inget bestämt. Men om du frågar mig så är Mittmedia inte det varumärke som folk är intresserade av. Det är de lokala varumärkena, Gefle Dagblad till exempel, som ska lyftas fram. Mittmedia ska finnas kvar som en organisation men i bakgrunden.
Jan Spångberg, ordförande i journalistklubben på Expressen, ser framemot samgåendet med skräckblandad förtjusning.
– Det här spännande, samtidigt lite oroande eftersom Mittmedia är en stor koncern med svag ekonomi. Lyckas man inte vända den skutan kommer det här inte att bli så bra. Men ledningen på Bonnier News är mycket tydlig med att man ska satsa på journalistik, att det är den kommersiella framgångsfaktorn. Vd Anders Eriksson ska ha en eloge för det, säger Jan Spångberg.
På Mittmedia välkomnades beskedet att bolaget får en ny ägare, men frågorna är många och orosmolnen har inte skingrats helt.
– Det är skönt att det är klart. Vi har väntat länge och på slutet har oron växt, berättar Margaretha Levin Blekastad, ordförande i journalistklubben på Promedia, som innefattar tidningarna i södra Mittmedialand.
– Bonnier känns som en stabil ägare och publicist men vi vet inte vad de och Amedia vill ännu. Vi har massor av frågor.