Plånbokens producent varnar för Black Friday-spinn
Reornas readag – Black Friday – går av stapeln den 24 november. Plånbokens producent ser dagen som ett bra tillfälle att lyfta konsumentfrågor – och uppmanar fler att göra det.
Dagen efter högtiden Thanksgiving hålls USAs motsvarighet till mellandagsrean, men sedan många år är Black Friday även en del av den svenska folksjälen. Plånboken i P1s producent Erik Jerdén tycker dock att det är viktigt att komma ihåg vem som ligger bakom.
– Black Friday har ju skapats av företagen inom handeln för att de ska sälja fler varor, och det finns ett intresse från deras sida att den här dagen ska hajpas – att man ska tro att alla handlar och att det är jättebra reor.
Speciellt varnar han för en typ av pressmeddelanden som brukar fylla redaktionernas inkorgar.
– Det kommer många undersökningar som exempelvis visar att det är rekordstort intresse för Black Friday i år, eller att si och så många tänker handla. Sådana nyheter tycker jag att man ska vara väldigt restriktiv med, de baseras ofta på enkätundersökningar med låg svarsfrekvens – så resultaten kan vara väldigt osäkra eller helt missvisande.
I stället uppmanar han redaktionerna att se dagen som ett tillfälle att lyfta konsumentfrågorna.
– Man kan se Black Friday som något att hänga upp en story på. Det är ett bra tillfälle för redaktioner att vara lite kreativa när man väljer vinkel och ta tag i taktpinnen för hur vi skriver om den här dagen.