Politiska idéer går fram trots dragningar
Trots dramaturgiska grepp som personifiering och vinkling på maktkamp lyckas tidningarna förmedla politiska idéer redan i rubrikerna. Slutsatsen dras i en C-uppsats vid Mitthögskolan i Sundsvall.
Trots dramaturgiska grepp som personifiering och vinkling på maktkamp lyckas tidningarna förmedla politiska idéer redan i rubrikerna. Slutsatsen dras i en C-uppsats vid Mitthögskolan i Sundsvall.
Författaren Jörgen Knutsson finner i uppsatsen Nyhetsform för politiska idéer, tvärtemot vad som ofta hävdas i debatten, att idéerna faktiskt ofta lyfts fram i tidningarnas artiklar.
I 72 procent av artiklarna under valrörelsens två sista veckor 1994 som Knutsson studerat behandlades politiska idéfrågor. 24 procent av artiklarna i Dagens Nyheter och 22,5 av Aftonbladets artiklar hade redan i rubrik eller ingress lyft fram ett idéinnehåll. Efter att ha intervjuat journalister kan Knutsson också konstatera att reportrars egna uppslag låg bakom idévinklade artiklar.
hl@sjf.se