Gå direkt till textinnehållet

Print tappade mindre i oktober

Den negativa tillväxten för medieinvesteringar, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, fortsätter. Men det finns en liten ljusning för annonser i printmedier. 

Undersökningen Mediebyråbarometern visar att under oktober månad minskade investeringarna i medier med totalt med 1,5 procent, jämfört med samma period föregående år. Men den negativa tillväxten för printkategorierna avtog något. Det här skriver Sveriges mediebyråer i ett pressmeddelande.

”Oktober var en ganska odramatisk månad. Medieinvesteringarna för oktober har legat mer eller mindre konstant de senaste tre åren, och denna månad innebar en marginell minskning om 1,5 procent. Men det vi kan se är att print tappar något mindre än tidigare månader, vilket kan ses som en svag förbättring. Denna utveckling blir spännande att följa under kommande månader”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Tappet för print är 12,3 procent, jämfört med ackumulerat 15,2 procent. Men storstadspress tappar endast 11 procent medan landsortspress ökar med 3,6 procent. Totalt förmedlades under oktober omkring 1,2 miljarder kronor.

Bäst i undersökningen som heter Mediebyråbarometern gick det för mediekategorierna internet, dagspress landsort samt radio.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret