Printannonserna rasar – 240 miljoner borta på nio månader
Annonsnedgången i dagspress, populärpress och fackpress förvärras. Kvällstidningarna står för den största procentuella nedgången.
Sveriges Mediebyråers medlemmar hade en ökning av reklaminvesteringarna med 15 procent under september, jämfört med september 2018. En del av ökningen beror på en ytterligare faktureringsdag i september 2019 jämfört med 2018. Totalt såldes reklam för nästan 1,7 miljarder kronor, och de mediekategorier som uppvisar en ökning är bio, utomhus/trafikreklam, online video, tv, radio, sociala medier, online display samt sök.
För dagspress, populärpress och fackpress pekar siffrorna i stället starkt nedåt. Kvällstidningarnas annonsintäkter halverades nästan i september 2019 jämfört med september 2018.
Under årets första nio månader har svensk dagspress, populärpress och fackpress sålt annonser för 1 253 miljoner kronor, en minskning med 241 miljoner kronor, eller 20 procent, jämfört med samma period 2018.