Gå direkt till textinnehållet

Psykologtidningens utgivarskap diskuteras

Sveriges Psykologförbunds styrelse för diskussioner om att förändra utgivarskapet på förbundets medlemstidning Psykologtidningen.Samtidigt minskar tidningen sin utgivningstakt nästa år.   

I dag finns ansvarig utgivare och ställföreträdande ansvarig utgivare inom redaktionen.

Psykologförbundets förbundsdirektör Örjan Salling bekräftar att det finns interna diskussioner i styrelsen om utgivarskapet.

Annons Annons

– Men det är inget officiellt och inga beslut har tagits, säger han till Journalisten.

Psykologtidningens chefredaktör och ansvariga utgivare Eva Brita Järnefors vet inte vad som ligger bakom förbundsstyrelsens diskussion. Hon har gjort en inlaga till styrelsen och understrukit att ansvarig utgivarskapet framför allt är en juridisk funktion.

Eva Brita Järnefors konstaterar att det är kutym i svensk press att chefredaktören även är ansvarig utgivare, också bland Sacos förbundstidningar.

– Om man vill påverka tidningens innehåll tror jag att en förändring av utgivarskapet är fel väg att gå. Det bästa sättet är att ha en dialog med redaktionen. Vi har också ett policyprogram som vi följer, det kan man också diskutera om man vill.

Samtidigt minskar Psykologtidningen sin utgivning från 14 nummer till 10 nummer nästa år. Anledningen är ett annonstapp – främst platsannonser – som gör att tidningen inte kan hålla årets budget.

– Psykologtidningen har alltid vilat på annonsintäkter i hög grad. Förbundet är inte vana vid att behöva skjuta till så mycket som det blir tvunget att göra i år, säger Eva Brita Järnefors.

Hon befarar att en glesare utgivning ytterligare kan minska antalet platsannonser i tidningen, eftersom annonsörerna ofta har ett intresse av att komma ut snabbt när de söker folk.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret