Redovisa vem som betalar resan
- Åker man på bjudresor betalda av modeföretag bör man ange det i artiklarna. Det föreslog Susanne Ljung, en av Sveriges ledande modeskribenter i P1 Morgon, dagen efter avslöjandet om H&Ms bjudresor.
– Åker man på bjudresor betalda av modeföretag bör man ange det i artiklarna. Det föreslog Susanne Ljung, en av Sveriges ledande modeskribenter i P1 Morgon, dagen efter avslöjandet om H&Ms bjudresor.
Tidningen Resumés avslöjande om att H&M betalat bjudresor till USA för tvåhundra modejournalister och att detta ska utredas om det handlar om mutbrott av åklagare skapade debatt om journalistisk etisk praxis.
Modejournalisten Susanne Ljung ansåg i P1 Morgon på fredagsmorgonen att avslöjandet i sig inte var av allvarlig art, dels eftersom resorna arrangerats i flera år, dels för att det är enda sättet för modetidningarna att finansiera dylika resor eftersom de i praktiken annars inte har råd att åka.
Ljung framhöll också att det i modereportagen på senare tid i tidningarna har växt fram en gråzon som man bör ha under uppsikt, bland annat “advertorials”, ett mellanting mellan modereportage och reklambilaga, som enskilda modehus finansierar, men som har karaktären av modereportage.
pf@journalisten.se