Reporterns rätt missad TV-reportage dök upp i reklamfilm
Förra året sände SVTs samhällsprogram Propaganda ett reportage om ett par hårdrockande killar. Nu rullar delar av inslaget på konkurrentkanalerna som reklamfilm för Trygg-Hansa. Journalisten som gjorde inslaget är förbannad, producenten säger att hon inte gett någon tillåtelse och SVTs säljbolag hävdar att allt gått rätt till.
Förra året sände SVTs samhällsprogram Propaganda ett reportage om ett par hårdrockande killar. Nu rullar delar av inslaget på konkurrentkanalerna som reklamfilm för Trygg-Hansa. Journalisten som gjorde inslaget är förbannad, producenten säger att hon inte gett någon tillåtelse och SVTs säljbolag hävdar att allt gått rätt till.
Propaganda gjordes av ett produktionsbolag, men det är SVT som äger den kommersiella upphovsrätten. SVT brukar vara restriktiv med att sälja sitt material för användning inom reklam. Men journalisten Marcos Hellberg fick inte veta något förrän den färdiga reklamfilmen dök upp i rutan.
– Jag har inte blivit tillfrågad eller kontaktad av vare sig SVT eller dem som gjort filmen. De har tagit tre klipp på en minut var från min nio minuter långa film och gjort tre filmer av det. Allt är original, utom att de vid slutet lagt till en skylt med Trygg-Hansas namn och en copytext.
Hellberg hävdar att han borde ha tillfrågats först, att hans ideella upphovsrätt kränkts och hans integritet som journalist skadats.
– Folk har ringt och undrat varför jag sålt mig för pengar, säger han.
Kicki Hultin var producent för Propaganda och hon beklagar hela historien.
– Jag tror alla har missuppfattat varandra här, och det är mycket olyckligt.
Enligt Hultin ringde försäljningsbolaget SVT Sales till henne och frågade vem som hade upphovsrätten till inslaget.
– Jag sade att det hade SVT, och tänkte inte mer på det. En månad senare hörde ett produktionsbolag av sig och ville ha kontakt med hårdrockarna.
– De sa att de gillade filmen. Jag utgick ifrån att de kanske skulle ha vårt inslag som underlag för en egen produktion.
Att hon skulle ha gett klartecken till något stämmer inte, hävdar Hultin.
– Jag har pratat med SVT Sales efter att Marcos Hellberg ringt mig. De påstår att de fått ett klartecken, men så uppfattar inte jag det.
– Hade de frågat rakt ut om de kunde använda materialet i en reklamfilm skulle jag ha sagt nej, och definitivt bett dem kontakta dem som gjorde inslaget.
Pierre Helsén på SVT Sales menar att man följt reglerna.
– Vi tolkade det som att hon gav oss tillstånd.
Hon säger att ni inte tog upp att det gällde försäljning av materialet för användning i en reklamfilm.
– Om det är så har det skett ett missförstånd, men det vill jag i så fall reda ut med henne direkt och inte via medierna.
Helsén påpekar dock att man på SVT Sales ingalunda vältrar över de etiska bedömningarna på producenterna.
– Vi gör alltid en bedömning utifrån sunt förnuft. Om vi tycker något verkar lämpligt att sälja kollar vi alltid med producenten. Det är gängse rutin. Vi har också ett ansvar.
– Om någon producent skulle kontakta oss och föreslå en försäljning som vi tyckte var olämplig skulle vi naturligtvis ta upp det med dem också.
Att man inte kontaktat de ideella upphovsmännen – i det här fallet Marcos Hellberg och fotografen – beror på att man förutsatt att producenten tagit det ansvaret.
– De har ju lagt ut och godkänt produktionen. Om de menar att de ideella upphovsmännen borde rådfrågas utgår vi ifrån att de informerar oss om det, säger Helsén.
SJFs upphovsrättsexpert Olle Wilöf har inte sett filmerna, men efter Journalistens beskrivning av reklamfilmen, tror han det kan bli svårt för Marcos Hellberg att hävda sin ideella rätt.
– Vad jag förstår finns han inte med i bild eller ljud i klippen, men jag måste få materialet för att kunna ta ställning. Om fotografen däremot inte gett sitt medgivande har han en god chans att hävda intrång i hans ideella rätt.
Fotografen Peter Isaksson jobbar som frilans och tycker det är märkligt att han inte blivit tillfrågad. Däremot har han inget emot att bilderna används i reklamsammanhang, då han själv bland annat jobbar med beställningsfilm åt företag.
Artur Ringart, sportjournalist på TV4, lät under sin tid på SVT Sibylla använda ett inslag han gjort om korvförsäljningens ekonomiska betydelse i sportsammanhang för intern visning.
– Hade de velat visa den ”utåt” i kampanjer hade jag haft invändningar.
Han tycker det är märkligt att SVT tillåter material från ett samhällsprogram att säljas för reklamändamål.
– Nyhets- och samhällsjournalistik riskerar att tappa i trovärdighet om det dyker upp som reklam.
Men hur är det då slutligen med hårdrockarna själva då?
– De har gett sitt tillstånd och hade inget emot att vara med. Tvärtom tyckte de att det verkade kul, säger Pierre Helsén.