Resumé minskar utgivningen kraftigt
Resumé nästan halverar sin utgivning nästa år, från 42 till 24 nummer, enligt Bonnier Tidskrifters budgetbeslut. Tillträdande chefredaktören Claes de Faire ser ingen dramatik i förändringen.
– Resumé är inne på årgång 61 och har varit allt från tvådagarstidning till månadstidning. Vi har en historia av att ha ändrat i utgivningstakten mycket, säger Claes de Faire.
Han säger att tidningen kommer att förändras och att redaktionen måste anpassa den efter hur läsningen ser ut.
– Varje redaktions stora utmaning just nu är att kunna ta betalt för läsning. Vi kommer att testa olika lösningar för att anpassa oss efter läsarnas krav. Det finns många olika plattformar att leverera journalistiken på. En medieprodukt 2012 kräver ständig förändring, man måste vara oerhört snabbfotad.
Vad vill du göra som chefredaktör?
– Jag vill fortsätta utveckla Resumé mot en stark affärstidning för alla som jobbar med kommunikation och medier. Vi har gått från att vara mer tabloidorienterad till mer av affärsnytta, jag vill fortsätta på den vägen.
Claes de Faire tillträder inom några veckor.