Retriever får kritik för hatsajtsträffar
Mediebevakningsföretaget Retriever gör ingen skillnad mellan etablerade och alternativa medier i sin bevakningstjänst. ”Anmärkningsvärt att man som kund ska serveras fake news och själv behöva göra källkollen”, tycker före detta kunden Johan Brisvall.
Johan Brisvall håller tillsammans med några kollegor på att bygga upp en managementkonsultbyrå inom fastighetsbranschen. Byrån har köpt en mediebevakningstjänst av Retriever för att ha koll på sitt område.
När en kollega reagerade på en konstig text insåg de att den kom från den högerextrema sajten Nya Dagbladet. De kontaktade Retriever och fick svaret att det gick att spärra alla avsändare som kunden önskar. Johan Brisvall tycker att resonemanget är anmärkningsvärt.
– Standard borde ju vara att Retriever lägger på filtret ”seriösa medier”. I stället blir det kundernas uppgift att källkritiskt granska det innehåll man får från en seriös aktör, säger Johan Brisvall, vars byrå nu sagt upp mediebevakningstjänsten.
I kontakten med Retriever fick han svaret att en del kunder vill ta del av hela debatten, och att företaget inte tar på sig rollen att avgöra vilka källor som är seriösa.
– Hur många av kunderna vill ha fake news? Vi vill i varje fall inte behöva fundera, vi vill ha träffar från etablerade medier. Trovärdigheten hos Retriever dalar i mina ögon.
Niklas Thelning, Sverigechef på Retriever, svarar att Retriever har en tydlig källpolicy:
– Bland annat ska källor vi bevakar ha en ansvarig utgivare och en tydlig avsändare, det ska vara egenproducerat innehåll av redaktionell karaktär samt ha en relevans för våra kunder. Om källan är dömd för brott kopplad till journalistik är en faktor vi också tar in, säger Niklas Thelning.
Retriever ägs av TT och Norsk Telegrambyrå.