Så hårt slår coronakrisen i USA
28 000 anställda på amerikanska medier har blivit uppsagda, permitterade eller behövt gå med på lägre lön, enligt en uppskattning gjord av New York Times.
Precis som i Sverige har medier i USA fått se en stor tillströmning av en nyhetshungrig publik under coronakrisen – samtidigt som annonsförsäljningen rasat när företag kämpar för sin överlevnad. Den vikande annonsförsäljningen ger direkt effekt i krympande redaktioner.
Enligt en sammanräkning som New York Times har gjort har 28 000 mediejobb hittills försvunnit, permitterats eller fått lönesänkningar. Antalet utannonserade jobb i medie- och kommunikationssektorn sjönk samtidigt med 35 procent årets tre första månader, jämfört med samma period i fjol, enligt en uppgift som NYT tagit del av.
Många tidningstitlar har redan lagt ned i USA.
I Australien drog Murdochs News Corp redan förra veckan in 60 lokaltidningars printupplagor som en följd av annonskrisen under pandemin, har The Guardian rapporterat.