Gå direkt till textinnehållet

Så hårt slår coronakrisen i USA

28 000 anställda på amerikanska medier har blivit uppsagda, permitterade eller behövt gå med på lägre lön, enligt en uppskattning gjord av New York Times.

Precis som i Sverige har medier i USA fått se en stor tillströmning av en nyhetshungrig publik under coronakrisen – samtidigt som annonsförsäljningen rasat när företag kämpar för sin överlevnad. Den vikande annonsförsäljningen ger direkt effekt i krympande redaktioner.

Enligt en sammanräkning som New York Times har gjort har 28 000 mediejobb hittills försvunnit, permitterats eller fått lönesänkningar. Antalet utannonserade jobb i medie- och kommunikationssektorn sjönk samtidigt  med 35 procent årets tre första månader, jämfört med samma period i fjol, enligt en uppgift som NYT tagit del av.

Många tidningstitlar har redan lagt ned i USA.

Annons Annons

I Australien drog Murdochs News Corp redan förra veckan in 60 lokaltidningars printupplagor som en följd av annonskrisen under pandemin, har The Guardian rapporterat.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler