Så kan pandemin skapa en ny typ av sportsändningar
När de stora fotbollsligorna drar igång igen efter ett långt coronauppehåll är den stora snackisen om användarna ska erbjudas pålagt publikljud i sändningen, eller den verkliga upplevelsen med ekot av en arena utan publik. C More och TV4:s sportchef är inne på att programföretagens val kan påverka trovärdigheten.
Igår, torsdag, sparkade Telia-ägda C More igång sina sändningar från spanska högstaligan La Liga, i och med mötet mellan Sevilla och Real Betis.
Ikväll återstartar även den den italienska fotbollen där C More sänder AC Milans returmöte i Coppa Italia mot Juventus, utan en avstängd Zlatan Ibrahimovic.
Den kanske största snackisen, såväl internationellt som hemma i Sverige, är hur användarna kommer att uppleva fotboll utan någon publik som kan skapa stämning på arenan.
Exempelvis menar den brittiska jätten BT Sports i en intervju med The Guardian att coronakrisen är en möjlighet för bolagen att hitta nya sätt att presentera livesporten på.
När BT Sports har sänt den tyska Bundesligafotbollen under de senaste veckorna har de också testat artificiellt ljud från publik i sina sändningar, vilket de tycker har ”fallit väl ut”.
Inför återstarten av engelska Premier League den 17 juni planerar BT Sports därför att skapa en ny slags användarupplevelse, dels med artificiellt publikljud, men också genom att bjuda in supporters till studiopubliken.
Skillnaden mellan BT Sport och de svenska programföretagen är dock ganska stor ska sägas.
Inte minst eftersom de producerar sina egna sändningar med ljud och bild. Därefter får exempelvis Viaplay och TV2 Norge använda sig av deras bild- och ljudproduktion.
– Så är det på i princip alla internationella ligor och turneringar, exempelvis fotbolls-VM. När det kommer till exempelvis SHL, som är vår egen produktion, kan vi göra betydligt mer för att påverka själva matchsändningen, säger Ludvig Ternstedt, pressansvarig för sportinnehåll och sporträttigheter på TV4 och C More.
Under återstarten av La Liga gav C More sina användare möjligheten att välja om man ville ha artificiellt publikljud eller det autentiska ljudet under matchen.
De har ännu inte hunnit utvärdera hur det föll ut bland användarna.
– Givet situationen tvingas vi tänka i nya banor, men vi är måna om trovärdigheten och vår prioritet är att redovisa matcherna som dom är, det vill säga utan publik. Men det hindrar oss inte att som under gårdagens match erbjuda användarna en alternativ sändning. Vi planerar inte i dagsläget att själva ”skapa” en konstgjord atmosfär runt matcherna utan inledningsvis göra vissa tester med pålagt publikljud som är en möjlighet som La Liga erbjuder i sina sändningar, säger Erik Westberg, sportchef på TV4 och C More (bilden nedan).
När det gäller den Italienska högstaligan Serie A, samt kvällens gigantmöte i Coppa Italia, har Erik Westberg i skrivande stund inget besked att ge om det kommer finnas möjlighet att ha artificiellt publikljud på deras matcher.
Konkurrenten NENT Group, med varumärket Viaplay, är också igång och har sänt den tyska Bundesligafotbollen i ett par veckor nu.
Också de har valt en lösning med båda alternativen möjliga för användarna, alltså antingen med artificiellt ”pålagt” publikljud, eller utan.
Dock har Viaplay i sin linjära kanal, samt i deras så kallade huvudsändning, valt att bara ha det autentiska ljudet från matcherna.
Inför återstarten av Premier League är planen att även där erbjuda båda lösningarna för användarna.
– Vi sitter i det sista med PL, men där kommer således också finnas alternativ, uppger Per Nunstedt, sportchef på Nent Group i Sverige, till Journalisten.