Så lyckades ÖA öka upplagan när de flesta andra dagstidningar tappade: ”Vi vet vad läsarna går igång på”
Flera dagstidningar tappade i upplaga 2022 än ökade. Örnsköldsviks Allehanda hör till de som ökar. ”ÖA har stor andel prenumeranter i digitala paket vilket är en fördel”, säger chefredaktör Sandra Bygdén Shameh.
I veckan släpptes TS-siffrorna för nyhetsmedier för 2022. De digitala upplagorna ökar fortsatt, men majoriteten av dagstidningar tappar i totalupplaga.
Örnsköldsviks Allehanda är ett av undantagen och upplagan steg med 9,4 procent till 11 600, till skillnad mot flera andra Bonnierägda lokaltidningar där totalupplagan minskar. ÖA tappade många prenumeranter när tidningen gick över till postutdelning 2017, men nu har utvecklingen vänt uppåt.
– ÖA är ett starkt varumärke på den lokala marknaden och det är jättekul att det är till oss som Ö-viksborna kommer för att få veta vad som händer, säger chefredaktör Sandra Bygdén Shameh.
Har ni gjort någon särskild insats för att öka upplagan?
– ÖA har stor andel prenumeranter i digitala paket vilket är en fördel. Våra digitala journalistiska satsningar syns och når merparten av våra läsare.
Hon tror att i en värld där utbudet blir allt större och publiken allt mer kräsen blir det viktigt att verkligen känna sin läsekrets.
– Vad går våra läsare igång på, vad hatar och älskar de – vad vill de läsa mer om? Vi är redan nu duktiga på det, men kan så klart bli bättre.
Särskilt fokus ligger på att nå fler läsare under 40 år.
– Vi jobbar hela tiden med våra olika produkter, men särskilt fokus just nu ligger på att nå fler läsare under 40 år. Under hösten har redaktionen aktivt jobbat för att göra ännu mer kvalificerad journalistik, och vi satsar så klart vidare under 2023. Vi vill ge fler perspektiv och mer fördjupning.
Hon tror att läsarna uppskattar ÖA för att redaktionen vågar testa nya saker.
– Som exempel har vi vår liverapportering under Melloveckan här i Ö-vik och vår podd Nedsläpp Modo, som snabbt har blivit en av landets mest lyssnade hockeypoddar, säger Sandra Bygdén Shameh.
Andra dagstidningar som går mot strömmen och ökar sin upplaga är till Stenungsundsbaserade ST-tidningen med Lokaltidningen som ökar med 31,9 procent till 6 200. Dagens ETC ökar upplagan med 27 procent till 16 000 exemplar.
Bland de dagstidningar som tappar mest finns Skaraborgsbygden som minskar upplagan med 9,5 procent till 7 600 och Mora Tidning med 12,8 procent ner till 6 800 exemplar. Ett trettiotal dagstidningar ligger kvar på oförändrad nivå.
För tidskrifter ser det ännu mörkare ut där flertalet titlar har ett printtapp på runt 10 procent. Av knappt 130 tidskrifter är det endast tre som ökar räckvidden i senaste Orvesto Konsument 2022. Det är kristna Sändaren, som växer med 6,3 procent till 34 000 läsare, Vårdfokus ökar räckvidden med 4,9 procent till 128 000 och Filter ökar med 1 procent till 100 000 läsare.
Det största tappet har Expressens bilaga Extra, en minskning med 35 procent av räckvidden i print och når 26 000 läsare.
Nina von Koch
nk@journalisten.se