Gå direkt till textinnehållet

Så många betalar för premiumsport

1,2 miljoner hushåll betalar specifikt för sport via tv- eller strömningstjänster, enligt en analys av Mediavision. Det betyder att premiumsportkunderna står för nästan hälften av de totala konsumentintäkterna för betal-tv.

Att sporträttigheterna blivit allt viktigare för mediehusen har Journalisten berättat tidigare.

Efter Mediavisions analys kan man konstatera att intäkterna inte ser ut att bli mindre viktiga framåt då hela 1,2 miljoner hushåll idag betalar exklusivt för sport.

Mediavisions analys pekar också på att vissa sporträttigheter har en mycket lojal kundbas som värderar sina favoritsporter så högt att de skulle överväga att flytta med om rättigheten flyttar, skriver de i ett pressmeddelande.

Annons Annons

I Sverige gäller detta främst Allsvenskan och Superettan inom herrfotbollen, samt engelska Premier League. Nära hälften av kunderna svarar att de skulle byta tjänst i det fall ligan flyttar.

Man konstaterar också att även om premiumsportkunderna till antalet utgör färre än en tredjedel av alla betal-tv-kunder, står de för nästan 50 procent av de totala konsumentintäkterna.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler