Gå direkt till textinnehållet

Så upplever svenska journalister kontakterna med kommunikatörer

Cisions årliga undersökning visar vad journalister uppskattar mest – och minst – i sina kontakter med kommunikatörer.

Om undersökningen

Cision genomförde undersökningen State of the Media 2024 i januari och februari 2024. Enkäterna skickades via e-post till medlemmar i Cisions mediedatabas, som granskas av företagets research-team för att verifiera respondenternas yrkesroller, samt till medlemmarna i Cisions Connectively-community. Cision gjorde även undersökningen tillgänglig för journalister i PR Newswire for Journalists-databasen. Undersökningen översattes och anpassades för varje land. Årets undersökning samlade in svar från 3 016 respondenter på 19 marknader över hela världen: USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Finland, Sverige, Danmark, Norge, Italien, Spanien, Portugal, Kina, Australien, Singapore, Malaysia, Indonesien, Taiwan och Hongkong. Totalt medverkade 201 respondenter från Sverige. Resultaten har sammanställts dels till en global rapport, och dels till flera lokala rapporter för respektive land.

I rapporten från Cision har 201 svenska journalister svarat på frågor om bland annat sin relation till kommunikatörer.

Det innehåll som journalister uppskattar mest från kommunikatörer är pressmeddelanden. 82 procent av de svarande journalisterna vill få pressmeddelanden från kommunikatörer. Det är betydligt högre andel än de som vill få nyhetsuppslag med exklusivitet (60 procent).

På frågan hur kommunikatörer kan underlätta deras arbete svarade 67 procent av journalisterna ”Koppla ihop mig med experter/talespersoner och ordna intervjuer” medan endast 16 procent svarade ”Lägga ner tid på att kontakten med mig ska bli personlig”.

Kommunikatörernas främsta misstag enligt journalister är: ”Spammar mig med irrelevanta pitchar” (83 procent) följt av ”Ger information som visar sig vara felaktig eller sakna källhänvisning” (66 procent) och ”Pitchar som låter som reklambroschyrer” (63 procent).

Den absoluta majoriteten av journalisterna i undersökningen upplever att väldigt få pitchar är relevanta, 79 procent svarar att endast 0-25 procent av pitcharna är det.

Undersökningen innehåller också frågor om hur journalisterna upplever sitt yrke i stort. Den största utmaningen de senaste 12 månaderna har varit att ”Hålla jämna steg trots nedskärningar och minskade resurser” (63 procent).

När det gäller de viktigaste prioriteringarna för journalisternas organisationer svarade dubbelt så många (32 procent jämfört med 16 procent 2023) ”Publikens uppfattning av oss som en pålitlig nyhetskälla.” Däremot minskade andelen som svarade ”Vara först med att publicera nyheter/ innehåll” (till 4 procent jämfört med 8 procent 2023) och ”Trafik” (till 3 procent att jämföra med 11 procent 2023).

När det gäller sociala medier planerar 20 procent att minska sin aktivitet på X, medan 31 procent tänker öka sin aktivitet på Instagram och 31 procent planerar att att göra detsamma på Linkedin.

Rapporten går att ladda ned här.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler