Schibsted knoppar av medieverksamheten: ”Positivt för publicistiken”
Norska Schibsted vill dela upp verksamheten och lägga mediebolagen i en stiftelse. Det är framförallt ett sätt att stärka bolagets position på börsen, tror medieanalytikern Olle Lidbom – men det väcker också frågor. ”Den stora funderingen är vad som händer med Svenska Dagbladet”.
Schibsteds ledning vill att medieverksamheten framöver ska ägas av stiftelsen Tinius, som idag är storägare i bolaget. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande under måndagen. Tinius betalar 6,2 miljarder norska kronor för medieverksamheten.
– Det här är ett steg i en utveckling för Schibsted som egentligen har pågått över väldigt många år, där vår digitala portfölj kraftigt växt. I kombination med våra marknadsplatser, som har en högre finansiell attraktionskraft för våra aktieägare så är det svårt att försvara investeringar i mediebolagen. Därför ser vi att det finns stora fördelar för båda delar att renodla verksamheterna, sa Schibsteds vd Kristin Skogen Lund vid en pressträff på måndagen.
Under pressträffen uppgav Kristin Skogen Lund att stiftelsen har finansiella muskler för att göra köpet av tidningarna utan att ta lån, och sedan trygga utgivningen.
– Stiftelsen är solid och välkapitaliserad. Dessutom kommer stiftelsen fortsätta att vara huvudägare i marknadsplatsbolaget, säger hon.
Nyligen tillkännagav Schibsted att koncernen skulle sälja 60 procent av innehavet i Adevinta, ett bolag som säljer internationella radannonser likt de som Blocket säljer. Den affären väntas dra in 24 miljarder norska kronor. Med den nya uppdelningen kommer resten av bolagets aktier i Adevinta, tillsammans med de nordiska varianterna av Blocket och andra bolag som ägs av Schibsted men som inte har en direkt koppling till det publicistiska, att ägas av ett börsnoterat bolag. Samtidigt kommer alltså medieverksamheten att ägas av en stiftelse utan koppling till börsen.
Medieanalytikern Olle Lidbom menar att dagens besked främst ska ses som ett sätt att blidka aktiemarknaden.
– Man ska inte tänka att det här är ett dråpslag för journalistiken, utan det här är en ägare som är seriös och som har visat historiskt att de tar ansvar för sina tidningar och journalister, säger han.
– Radannonserna är värda väldigt mycket på aktiemarknaden, medan medieföretag är väldigt lite värda. Genom att göra det här får man ett tydligare värde på radannonssajterna i börsbolaget.
Efter att nyheten släpptes steg Schibsted aktie med över tio procent i värde.
Olle Lidbom framhåller också att det inte är första gången som Schibsted delar upp verksamheten. 2018 gjordes en liknande förändring.
– Då lade man mycket av den del av verksamheten som inte är media i Adevinta, som man sålde för två veckor sedan. Då lät man mediedelarna behålla Blocket, Lendo och några av marknadsplatstjänsterna. Det här blir ytterligare en renodling, säger han.
Enligt Olle Lidbom påverkas beslutet av att stiftelsen Tinius har som syfte att garantera utgivningen av medierna som ägs av Schibsted, och då blir det ett problem att medierna blir en så pass liten del av affärsverksamheten.
– Stiftelsens uppdrag är ju inte att äga radannonsbolag, säger han.
Att det blir en ännu tydligare åtskillnad mellan den publicistiska verksamheten och de övriga kommersiella benen kommer dock öka pressen på mediebolagen att klara sin egen finansiering, menar Olle Lidbom.
– Aftonbladet är ju lönsamt idag, så den stora funderingen är vad som händer med Svenska Dagbladet, speciellt om mediestödet förändras på ett sätt som är negativt för tidningen. Samtidigt har Schibsted mer pengar än någonsin efter Adevinta-affären, och är ett av Europas rikaste mediehus. Men man blir väldigt beroende av den norska stiftelsens gunst, att de är beredda att skjuta till pengar, säger han.
Medieanalytikern Lars Herlin tror att dagens besked är positivt för tidningarna.
– Stiftelsen värnar journalistiken. De har gjort ett gediget arbete med att bygga upp ett kapital så att de kan köpa tillbaka tidningarna, säger han.
Han tror att en fördel kommer vara att bolagen slipper pressen från kvartalsrapporterna på verksamheten.
– Dessutom slipper man konkurrera om medel med en verksamhet som är mycket mer lukrativ, säger Lars Herlin.
Han pekar på att dagens affär visar hur liten publicistiken är inom dagens Schibsted.
– Medierna stod för knappt tio procent av bolagets börsvärde. Så det är ju bra att mediebolagen kan lägga fokus på sin verksamhet.
Så du tror inte man behöver vara orolig som journalist inom Schibsted idag?
– I generna i stiftelsen finns att ”inget är heligt”. Pengarna kommer ju från att man vågade utmana sin egen verksamhet med att digitalisera radannonserna, trots att de var de stora intjänarna, säger han.
Till Dagens Media säger analytikern Stefan Melesko, docent i medieekonomi, att dagens nyhet kan vara ett tecken på att det kan vara något större i görningen.
– Det kan finnas en plan som vi ännu inte känner till som kräver att Marketplaces är frikopplat från medieverksamheten, säger han till tidningen.
Nyligen gjorde Schibsted en investering i Viaplay, när man köpte 10,1 procent av aktierna. Värdet på den investeringen har tappat kraftigt efter att Viaplay meddelat att de ska göra en nyemission. Enligt Kristin Skogen Lund ingår inte Viaplays aktier i avtalet mellan Schibsted och Tinius.