
Schibsted Media avråder från användning av Deepseek
Den nya kinesiska AI-verktyget Deepseek har slagit igenom stort på rekordkort tid. Nu avråder Schibsted Media sina anställda ”å det starkaste” från att använda verktyget och ber dem som redan gjort det att rapportera in detta.
“Schibsted Media avråder å det starkaste användning av Deepseek på våra enheter” skrev Aftenposten-chefen Morten Anderssen på Slack tidigare i veckan, rapporterar norska Journalisten.
Schibsteds säkerhetsansvariga Lorena Carthy-Wilmot skriver: “Även om verktyget kan användas offline kan vi inte lita på företagets datapolicy och öppenhet. Detta utgör en betydande risk för Schibsted Media och journalistisk verksamhet.”
Rekommendationerna till Schibsteds anställda är att:
- inte använda Deepseek på enheter som har Schibsted-data eller är kopplade till ett Schibsted-nätverk
- inte koppla Schibstedkonton till Deepseek
- rapportera in om man redan har använt Deepseek
- enbart använda Schibstedgodkända verktyg
Det är bra att Schibsted Media tar ett steg tillbaka från användningen av Deepseek. I en tid där dataskydd och etik är mer viktiga än någonsin, är det avgörande att mediaföretag prioriterar ansvar och transparens i sin användning av AI-teknologier. Det blir intressant att se vilka alternativ som kommer att väljas framöver.