Gå direkt till textinnehållet
Taket på Schibstedhuset på Västra Järnvägsgatan i Stockholm.
Foto: Tor Johnsson

Schibsted Media avråder från användning av Deepseek

Den nya kinesiska AI-verktyget Deepseek har slagit igenom stort på rekordkort tid. Nu avråder Schibsted Media sina anställda ”å det starkaste” från att använda verktyget och ber dem som redan gjort det att rapportera in detta.

“Schibsted Media avråder å det starkaste användning av Deepseek på våra enheter” skrev Aftenposten-chefen Morten Anderssen på Slack tidigare i veckan, rapporterar norska Journalisten. 

Schibsteds säkerhetsansvariga Lorena Carthy-Wilmot skriver: “Även om verktyget kan användas offline kan vi inte lita på företagets datapolicy och öppenhet. Detta utgör en betydande risk för Schibsted Media och journalistisk verksamhet.”

Rekommendationerna till Schibsteds anställda är att:

Annons Annons
  • inte använda Deepseek på enheter som har Schibsted-data eller är kopplade till ett Schibsted-nätverk
  • inte koppla Schibstedkonton till Deepseek
  • rapportera in om man redan har använt Deepseek
  • enbart använda Schibstedgodkända verktyg

Kommentarer

Ett svar till ”Schibsted Media avråder från användning av Deepseek”

  1. Det är bra att Schibsted Media tar ett steg tillbaka från användningen av Deepseek. I en tid där dataskydd och etik är mer viktiga än någonsin, är det avgörande att mediaföretag prioriterar ansvar och transparens i sin användning av AI-teknologier. Det blir intressant att se vilka alternativ som kommer att väljas framöver.

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Annons
Annons
Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.