Gå direkt till textinnehållet

Schibsted satsar på kvinnohälsa – ”Gynekologiska problem kan påverka prestationen”

100 kvinnliga medarbetare får genomgå en hälsoscreening på Schibsted Sverige. ”Det handlar om biologiska besvär som bara kan drabba en kvinnlig kropp. Målet är mer jämställda arbetsplatser”, säger personaldirektören Håkan Halvarsson.

Pilotprojektet genomförs i samarbete med ett digitalt vårdbolag, och omfattar ett ”ganska omfattande frågeformulär” och vid behov besök hos gynekolog med eventuellt fortsatt provtagning, där de två första betalas av arbetsgivaren.

Håkan Halvarsson, personaldirektör på Schibsted Sverige, är inititativtagare till satsningen. Han menar att det pratas för lite om specifika utmaningar som många kvinnor har i arbetslivet.

– Det kan vara smärtor i samband med mens, riklig mens, komplikationer efter graviditet, pms, endometrios, klimakteriet… Biologiska besvär som bara kan drabba en kvinnlig kropp, säger han.                             

Annons Annons

– Som arbetsgivare ser vi att sjukskrivningar bland kvinnor ligger lite högre än bland män. Gynekologiska problem kan påverka hur du presterar på en arbetsplats, att prestera på lika villkor, beroende på hur allvarligt det är.

Men kvinnors högre sjukfrånvaro generellt beror enligt statistik främst på psykiatriska besvär, med stress och utmattning i förarsätet. Kommer ni åt det genom att screena för den här sortens problem?
– Det kan jag inte säga säkert. Men man kan fundera på vad som är hönan och vad är ägget. Om man inte mår bra biologiskt kan det öka stressnivåerna, samtidigt som man fortfarande har lika mycket att göra hemma och på jobbet.

Den svenska ledningsgruppen var positiv till idén, och efter en minipilot öppnade företaget i måndags för anmälan till pilotstudien med plats för 100 kvinnor.

– På 45 minuter var alla 100 platserna borta, säger Håkan Halvarsson.

Efter piloten ska satsningen utvärderas, då kommer fackklubbarna att bjudas in.

– Jag tror att det här kan bidra till en mer jämställd arbetsplats. Det är heller inte enkelt för kvinnor att söka och få vård för den här sortens problem, vården släpar efter här.

Han hoppas också att satsningen ska normalisera diskussionen på arbetsplatsen om gynekologiska besvär.

– Jag tror att många kvinnor inte är jättebekväma med att diskutera med sin chef om de varje månad har svår pms, eller vad det kan vara.

Schibsted Sverige erbjuder sedan tidigare gratis mensskydd till sina anställda, en satsning som enligt Håkan Halvarsson är mycket uppskattad och som initierats av Aftonbladets journalistklubb.

Fler avsnitt