Schibsted ska spara halv miljard
Schibsted Sveriges vinst andra kvartalet i år låg på 142 miljoner svenska kronor. Samtidigt går Schibstedkoncernes VD ut och flaggar för kraftiga besparingar på drygt en halv miljard kronor i Sverige och Norge.
– I den strukturella utmaningen i mediahusen behöver vi göra två saker: stärka vår kompetens och kapacitet inom det digitala området och justera kostnadsbasen. Schibsted har som mål att reducera kostnaden med ungefär 500 miljoner norska kronor de närmaste två åren på prenumererade medier i Norges Sverige och Spanien, säger VD Rolv Erik Ryssdal i ett pressmeddelande.
Andra kvartalet i år gjorde Aftonbladet en vinst på 98 miljoner kronor och Svenska Dagbladet en vinst på 12 miljoner kronor.
Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal kommenterar det andra kvartalet så här i ett pressmeddelande:
– Vi gör ett starkt andra kvartal med god vinsttillväxt mot föregående år, tack vare kostnadsbesparingar och en positiv utveckling inom våra digitala verksamheter. Aftonbladet visar fortsatt goda resultat på det digitala området och visar en exceptionell tillväxt inom den mobila affären. Morgontidningsmarknaden är utmanande. SvD anpassar nu kostnaderna till ett nytt marknadsläge samtidigt som tidningen fortsätter att framgångsrikt satsa på de digitala kanalerna.