Gå direkt till textinnehållet

Schibsteds vinstmarginal: 14 procent

Vinstmarginalen för Schibsteds nyhetsmedier blev 14 procent fjärde kvartalet 2020. Vinsten beror bland annat på lägre kostnader och en liten tillväxt av den digitala annonsaffären.

Omsättningen för norska mediekoncernen Schibsteds nyhetsmedier, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, växte med fem procent och landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent, det fjärde kvartalet 2020.

Schibsted förklarar vinsten genom en positiv digital intäktsutveckling tillsammans med god kostnadskontroll. Man har även tagit emot coronakrisstöd i Sverige.

Trots pandemin ökade den digitala annonsmarknaden i Sverige intäkterna ändå med en (1) procent jämfört med samma kvartal 2019.

Annons Annons

För helåret 2020 redovisar hela Schibsted en rörelsevinst på drygt 2,1 miljarder norska kronor, eller en vinstmarginal på 16 procent. Det är samma vinstmarginal som 2019.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler