Skånskan: ”Sällsynt dålig tajming för vår bransch”
Skånska Dagbladet upplever precis som resten av branschen en minskning av annonseringen på grund av coronakrisen. Men vd Lars Sjögren anser att läget är hanterbart, och räknar med att i värsta fall kunna ta hjälp av ett eventuellt statligt stödpaket.
Efter det senaste årets stora affärer på den svenska dagstidningsmarknaden är nu Skånska Dagbladet, ”den enda kvarstående solitären med en svajig ägarstruktur”, som Nordicoms föreståndare Jonas Ohlsson uttryckt det.
Hur klarar tidningen den starka ekonomiska pressen under den pågående krisen? Vd Lars Sjögren menar att läget är hanterbart. Bokningar av annonser minskar i spåren av pandemin. Hur stort tapp som är att vänta, är det för tidigt att sia om, menar Lars Sjögren.
– Vi hemförlovar folk och riskminimerar för att säkra vår verksamhet. Exempelvis jobbar webben hemifrån, vi jobbar också med mindre bemanning än vanligt, säger Lars Sjögren.
Står ni rustade för ett annonstapp på upp till 60 procent, som TU varnar för?
– Vi bedömer att statsmakterna kommer att vidta en hel del åtgärder för att underlätta för medierna, så i ett worst case scenario ska vi kunna använda oss av det. En pandemi är sällan vältajmad, men det här är sällsynt dålig tajming för vår bransch eftersom många redan har det tufft.
Hur stort tapp klarar ni utan att gå omkull?
– Jag tänker inte gå in på några siffror, men som enskilt företag bedömer jag att vi kommer kunna hantera detta läge, men det kommer att bli kännbart.
Vidtar ni några åtgärder för att dämpa krisen?
– Ja det gör vi, men det är ingenting som jag kommunicera utåt just nu, det kommer vi naturligtvis först att ta med dem det berör. Men vi håller öppet för alla åtgärder i det här läget. Nu har fokus legat på att säkra utgivningen och att alla led har koll på krisplanerna, som hur vi säkrar tryck och håller vår redaktion fungerande. Sen ser ju alla att det här kommer få effekt på sikt, men det får vi ta då.
Pågår det samtal om att sälja?
– Nej det gör det inte.