Sociala medier allt mer kommersialiserade
Sociala medier har blivit allt mer kommersialiserade, vilket skadar tillförlitligheten. Det kommer forskaren Christofer Laurell vid Stockholms universitet fram till i sin avhandling.
Det oberoende som tidigare kännetecknat sociala medier utmanas i dag av företagens marknadsföring som lägger in sina annonser i privata inlägg.
Det anser Christofer Laurell verksam vid Företagsekonomiska institutionen (Stockholm Business School) vid Stockholms universitet. Han menar att sociala medier i dag alltmer liknar traditionella marknadskanaler. Det som gör denna utveckling problematisk är att det inte alltid framgår vad som är reklam när marknadsföring vävs in i privata inlägg på exempelvis Facebook och Twitter.
” I takt med att professionella användare av sociala medier aktivt anlitas av företag för marknadsföring liknar exempelvis populära bloggar i allt väsentligt det vi hittar i traditionella medier – marknadskanaler till salu,” säger Christofer Laurell i ett pressmeddelande.
Christofer Laurell menar att det här innebär nya möjligheter för företag, men att det blir problematiskt för användarna.
” Från konsumentens perspektiv är utvecklingen problematiskt, särskilt när det gäller tillförlitligheten i kommersiellt och semikommersiellt medieinnehåll i sociala medier,” säger Laurell.
Enligt Laurell utmanar de senaste årens kommersialisering av sociala medier marknadsföringslagen.
” Lagen är problematisk att upprätthålla i sociala medier, eftersom det inte är företag utan ofta professionella användare som är avsändaren av kommersiella budskap där varumärken och produkter integreras i privata skildringar. Marknadsföringslagen behöver därför ses över för att tydliggöra vad som gäller inom detta område.”
I avhandlingen har han analyserat 25 000 blogginlägg från marknadsledande bloggar inom mode och livsstil.