Gå direkt till textinnehållet

Sociala medier allt mer kommersialiserade

Sociala medier har blivit allt mer kommersialiserade, vilket skadar tillförlitligheten. Det kommer forskaren Christofer Laurell vid Stockholms universitet fram till i sin avhandling.

Det oberoende som tidigare kännetecknat sociala medier utmanas i dag av företagens marknadsföring som lägger in sina annonser i privata inlägg.

Det anser Christofer Laurell verksam vid Företagsekonomiska institutionen (Stockholm Business School) vid Stockholms universitet. Han menar att sociala medier i dag alltmer liknar traditionella marknadskanaler. Det som gör denna utveckling problematisk är att det inte alltid framgår vad som är reklam när marknadsföring vävs in i privata inlägg på exempelvis Facebook och Twitter.

” I takt med att professionella användare av sociala medier aktivt anlitas av företag för marknadsföring liknar exempelvis populära bloggar i allt väsentligt det vi hittar i traditionella medier – marknadskanaler till salu,” säger Christofer Laurell i ett pressmeddelande.

Annons Annons

Christofer Laurell menar att det här innebär nya möjligheter för företag, men att det blir problematiskt för användarna.

” Från konsumentens perspektiv är utvecklingen problematiskt, särskilt när det gäller tillförlitligheten i kommersiellt och semikommersiellt medieinnehåll i sociala medier,” säger Laurell.

Enligt Laurell utmanar de senaste årens kommersialisering av sociala medier marknadsföringslagen.

” Lagen är problematisk att upprätthålla i sociala medier, eftersom det inte är företag utan ofta professionella användare som är avsändaren av kommersiella budskap där varumärken och produkter integreras i privata skildringar. Marknadsföringslagen behöver därför ses över för att tydliggöra vad som gäller inom detta område.”
 

I avhandlingen har han analyserat 25 000 blogginlägg från marknadsledande bloggar inom mode och livsstil.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret