Gå direkt till textinnehållet

Sparpaket på Schibsted väntas slå hårt mot Aftonbladet

Aftonbladets intäkter minskade med 58 miljoner kronor under första kvartalet 2020 – och nu vill ledningen göra en omfattande översyn av kostnadsstrukturen på tidningen. Totalt vill Schibsteds ledning spara en halv miljard kronor på tidningarna i Norge och Sverige.

I Schibsteds rapport för första kvartalet 2020 pekas Aftonbladets intäktstapp ut som särskilt problematiskt, och kostnadsstrukturen på tidningen ska nu genomgå en omfattande översyn. Ledningen aviserar samtidigt som kvartalsrapporten släpps ett sparpaket om en halv miljard kronor för tidningarna i Norge och i Sverige, varav 100 miljoner kronor ska få genomslag redan under 2020, och 400 miljoner under 2021.

Totalt minskade intäkterna för Schibsteds kvälls- och morgontidningar i Norge och Sverige med 100 miljoner kronor under första kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019, från 1,86 miljarder norska kronor till 1,76 miljarder.

Aftonbladet har tappat 58 miljoner svenska kronor i intäkter jämfört med första kvartalet 2019. Minskningen beror till stor del på att spelannonsörerna i Sverige börjat överge kvällstidningarna på grund av förändrade regler för spelannonser som infördes den 1 januari 2019. Det har redan resulterat i två stora sparpaket på Expressen.

I Norge har Schibsteds annonsintäkter minskat med tio procent på ett år på grund av coronakrisen, medan de minskat med 26 procent i Sverige. Digitala annonser minskar med sex procent i de norska tidningarna, men med hela 27 procent i de svenska.

Prenumerationsintäkterna för Schibsteds tidningar har ökat med 25 procent på ett år, till 242 miljoner norska kronor.

Rörelseresultatet för tidningsverksamheten blev 39 miljoner norska kronor första kvartalet 2020, jämfört med 120 miljoner samma period 2019.

Fler avsnitt
Fler videos