Spelbolag kan ta över opinionsmätningar
Vi kan redan i år få se medier som använder spelbolagens oddsindikatorer för att träffa rätt i väljaropinionen. Det menar skribenten och PR-konsulten Mats Bergstrand, tidigare chef för DN Debatt.
Mats Bergstrand skriver i senaste numret av tidskriften Axess om problemen med att väga samman resultaten av olika opinionsundersökningar i en så kallad "poll of polls". Metoden fungerar enligt honom dåligt bland annat eftersom instituten mäter olika saker och inte håller en likvärdig standard.
I samma artikel skriver Bergstrand att nästa steg är att medier "byter ut opinionsinstituten mot spelbolagens oddsindikatorer för att hitta rätt i partiopinionen".
– Jag vet att det seriöst diskuteras inom vissa medier. Resonemanget som förs är att spelbolagen har det största intresset av att faktiskt hamna rätt eftersom de kan förlora rätt mycket pengar på att ha fel, säger Mats Bergstrand till Journalisten.
Vad tror du själv om idén?
– Det viktiga är att hitta en mätmetod som är så trovärdig som möjligt. Men det är inte sagt att spelbolagen är bättre än instituten på att identifiera när opinionen förflyttar sig väldigt snabbt – vilket vi nog kommer att se en hel del av framöver.