Stampens digitala annonsintäkter tar fart
Stampen Media ökar resultatet med 50 procent tredje kvartalet. Sänkta kostnader och ett möjligt trendbrott för de digitala annonsintäkterna ligger bakom.
Stampens resultat (EBITA) tredje kvartalet blev 38 miljoner, en förbättring med 50 procent jämfört med samma period föregående år. De totala intäkterna minskade under perioden, både annonsintäkterna (-10 procent) och upplageintäkterna (-4 procent).
De digitala upplageintäkterna ökade med 24 procent, vilket var i nivå med ökningen de två första kvartalen.
För de digitala annonsintäkterna var ökningen däremot betydligt högre än under första halvan av 2024, de ökade med 14 procent tredje kvartalet.
”Det är glädjande att kunna visa en ökning på 20 % i de digitala intäkterna (upplaga och annons) mot föregående år. Vi har haft en fortsatt bra utveckling på snittintäkten per digital prenumerant samtidigt som vi växer antalet digitala prenumeranter. Den senaste Orvestomätningen visar också att vi ökar den digitala räckvidden och slår räckviddsrekord på flera av våra titlar vilket bidrog till en 14 % tillväxt i de digitala annonsintäkterna under kvartalet”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson, i ett pressmeddelande.
För distributionsverksamheten minskade resultatet från 9 miljoner till 3 miljoner.
”Vi har en lönsamhetsutmaning inom vår distributionsverksamhet. Dels fortsätter antalet pappersprenumeranter att minska samtidigt som vår paketaffär växer men inte i den takt som krävs och med den prisbild som behövs för att täcka kostnaderna på en hårt konkurrensutsatt marknad. Vi arbetar här med ett antal olika tilltag”, säger Johan Hansson.