Stampens nya redigeringsnav ska ”berätta historier på nytt sätt”
Stampen Media utökar sitt redigeringsnav med sex redigerare och förnyar arbetsättet. Det digitala innehållet ska paketeras om för print och sätta innehållet i första rummet. ”Det handlar om att berätta historier på ett nytt sätt”, säger Kari Hokkanen, administrativ redaktionschef på Stampen.
– 2021 startade vi ett projekt då vi samlade all redigering i Göteborg, allt ritas härifrån. I projektet jobbar vi också mycket med standardisering och effektivisering, och även en del med automatisering, säger Kari Hokkanen.
Med projektet flyttades resurser till innehållsskapande, enligt Kari Hokkanen.
– Men vi vill ändå satsa på print och där har vi ett behov av redigerare.
Vad innebär standardiseringen konkret?
– Vi har jobbat med mallar, men det är just det här att samla allt på samma ställe där man kan hjälpas åt på ett helt annat sätt. Förr på mindre titlar satt kanske reportrar och ritade sidor också. Det bottnar i att vi vill underlätta den digitala resan för redaktionerna, därför har vi samlat redigeringen här i Göteborg.
Tanken är att redigeringsnavet hanterar det material som redaktionerna har i det digitala flödet på sajterna och gör nyhetsvärderingen och paketeringen, i visst samarbete med redaktionen, berättar Kari Hokkanen. Redaktionerna ska vara fria att fokusera på innehåll.
Hur många jobbar med detta i dagsläget?
– Hösten 2021 var vi uppåt 30 personer, nu ligger vi på drygt 20 personer. Även om vi jobbar med automatiseringsdelarna, så kommer vi att behöva printredaktörer som gör urvalet till print, motsvarande som kanske gamla tiders nyhetschef. Redaktionerna ska själva inte behöva fundera på vad som ska hamna på vilken sida utan de ska fokusera på att göra bra innehåll.
Om ni har minskat i personal från 30 till drygt 20, var har dessa tagit vägen?
– Eftersom det varit ett projekt har vi inte riktigt satt ner foten där, det är många vikarier som går hos oss och det är därför vi nu vill anställa kompetent personal, det blir en trygghet för dem men också bra för oss.
Kari Hokkanen menar att den digitalisering man länge pratat om i branschen ofta landat i att redaktörerna suttit på helgerna med sidor som ska fyllas.
– Det var därför vi samlade all redigering här, redaktionerna ska inte behöva tänka på vilket jobb som ska gå på vilken sida. Jag har själv jobbat som nattchef och ibland suttit och slitit mitt hår när det inte funnits något vänsterkryss.
Det är främst printredigering som efterfrågas, men också digital presentation. Men även reportervana, animering och nyhetsgrafik är också kunskaper som passar in i tjänsterna. Det handlar om att berätta historier på ett nytt sätt, enligt Kari Hokkanen.
– Ju bredare desto bättre.