Stefan Bergmark om nya sajten Konkret: ”Mediekritik är en huvudfåra för oss”
Det nya dagliga magasinet Konkret har skribenter som Lisa Bjurwald, Fredrik Virtanen, Masoud Kamali och Kent Wisti. ”Det finns ingen mediekritik längre, men det behövs”, säger chefredaktören Stefan Bergmark.
Det nya digitala Magasinet Konkret har brakat igång med eldverkan mot etablerade medier – SVT, Fokus, SvD och DN hudflängs och genom Fredrik Virtanens spalt Kulturkanonen hela kultursidesetablissemanget. Nyhetsartiklarna är rivisar, opinionsmaterialet är grejen. Utgivare är Opulens Förlag som också driver kulturmagasinet Opulens.
I sin programförklaring skriver chefredaktör Stefan Bergmark: ”Alternativmedia är i dag ett ord som associeras till högerextrema propagandasajter. Men det har alltid funnits andra alternativ utanför de etablerade medierna. Oberoende, självförvaltade och maktkritiska. Det är ur den myllan Konkret uppstått och är förankrad. Punks not dead.”
Stefan Bergmark, varför startade ni den här tidningen?
– Vi diskuterade i höstas om vi skulle försöka få in samhällsjournalistik i Opulens men kom fram till att det är för svårt att göra en rebranding, som det heter, och att vi i stället ska göra två tidningar.
Varför namnet Konkret?
– Vi vill ha ett konkret tilltal. Pratar man om kapitalism är alla emot. Vi vill konkretisera det motståndet. Vad är det man är emot? Vad vill man förändra?
Det låter som att ni ligger till vänster?
– Magasinet Konkret har ingen politisk ledarsida men är frihetlig, progressiv och maktkritisk.
Och mediekritisk?
– Mediekritik är en huvudfåra. Bortsett från möjligen Medierna i P1 finns det ingen mediekritik längre, det behövs. Det kanske inte har framgått riktigt än, men vi vill använda mycket humor och satir i magasinet; det är den publicistiska tonalitet vi eftersträvar.
Hur ska ni få in pengar?
– Prenumerationer och annonser. Och vi hoppas på att kunna få presstöd, men det återstår att se.